Mina produkter
Hjälp
redanius
CONTRIBUTOR **

Uppdatera koder för arbetstyper

av redanius

Hej!

 

När jag skapar arbetstyper i Visma PM (Severa) kan jag sätta en valfri kod.

 

Men om jag senare uppdaterar denna kod i PM, så återgår den efter ett tag till den första koden.

 

Det verkar som att det kan vara periodisk synk med ERP som skriver över den nya koden?

 

Tacksam för svar.

5 SVAR 5
Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Hej, vilket ERP är det du synkar mot? Är det Visma Administration, Visma eEkonomi eller Visma.net ERP?


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
redanius
CONTRIBUTOR **

av redanius

Hej Mikael

 

Visma Net är det.

 

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Hej igen.

 

Arbetstyper är lika med artiklar i Visma.net ERP. Så jag kan rent logiskt förstå att den försöker ändra tillbaka då en pr. På följande länk kan man läsa om just produktregistret, jag kan också gjort ett utdrag nedan.

 

Eventuellt kan du lösa det genom att på artikeln i Visma.net ERP välja åtgärd och sedan ändra artikelnr. För att sedan ändra kod i Visma.net PM om den nu inte synkar om automatiskt. Dvs att du gör precis samma sak du gjorde fast gör ändringen i Visma.net ERP.

Jag har inte testat det, men det känns logiskt.

 

https://support.severa.com/hc/en-us/articles/115005892043-Visma-net-Financials

 

Product register

Product registries are in sync. New products can be added and information can be updated in both systems. In Visma Severa product registry is divided into three different registries; Work types, Products and Travel expenses.

The integration introduces Visma.net Financials Inventory classes in Visma Severa. In Visma.net Financials Inventory class defines the VAT handling and general ledger accounts for each product. Inventory class can be selected for each product, work type and travel expense in Severa in order it to be immediately correct when it's transferred to Visma.net Financials. Inventory classes do not have any other logic in Visma Severa and therefore it is important to always remember to select the correct Invoicing VAT percentage in Visma Severa.

When new product is added into Visma.net Financials, it's Inventory class type defines into which Severa registry the product will go:

  • Products: Non-stock Item, Service Item
  • Work types: Labor Item
  • Travel expenses: Expense Item

Products are mapped together using their codes and they are therefore mandatory. Because Visma Severa's three registries are combined into one Visma.net Financials registry, codes must be unique through all three registries.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
redanius
CONTRIBUTOR **

av redanius

Tack! Jag har själv nu bara tillgång till PM, så jag får undersöka senare när jag får tillgång till ERP om jag kan ändra koder.

 

En snabb fråga tillför min förståelse bara: Ändring av prislistor i PM har också betett sig lite konstigt, förmodligen på grund av att nya koder för arbetstyper skrivits över med de gamla vid synkning tänker jag. För jag antar att prislistorna inte existerar parallellt i ERP och synkas dit, utan bara lever i PM?

redanius
CONTRIBUTOR **

av redanius

Hej igen.

 

Testade att uppdatera kod för arbetstyp i Visma Net ERP.

 

Vad som händer då är att det dyker upp en dublett efter synk, med den nya koden, men med timkostnad raderad och "Ej produktiv" markerad.

 

Bifogat är skärmklipp från Visma PM efter synken. Den övre raden är originalraden. Efter att kod ändrats från 0004 till 4444 har den nedre raden dykt upp.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här