Mina produkter
Hjälp
Ola77
CONTRIBUTOR *

Uppföljning av marginal på produkt & tjänst

av Ola77

Hej!

Vi avser att följa upp vår marginal på produkter och tjänster genom att följa upp faktureringen som sker på respektive produkt/tjänst med vår inrapporterade tid. Vi vill under året som går tidsrapportera och fakturera på en specifik produkt och när året är slut vill vi kunna följa upp med en rapport hur stor vinst eller förlust vi har på den enskilda produkten baserat på all tidsrapportering och all fakturering oavsett kund.

 

I syfte att få intäkter på en viss produkt kopplar vi vår fakturering mot den specifika produkten/tjänsten hos en kund och borde därav vid årets bokslut kunna få all fakturering aggregerat för en viss produkt oavsett kund. Vi har idag ett förvaltningsprojekt för respektive kund. I detta projekt fakturerar vi flera olika produkter och tjänster. Men, hur gör vi sedan för att kunna rapportera tid mot en specifik produkt i kundens förvaltningsprojekt?

 

Den enda koppling jag har hittat för detta är att man kan fakturera mot en specifik fas i projektplanen, är det lösningen eller finns det andra sätt? Om det är lösningen, hur få jag då fram en rapport vid bokslutet som visar all tidsrapportering samt fakturering mot en produkt för samtliga av våra kunder i syfte att utläsa marginalen?

 

2 SVAR 2
Ola77
CONTRIBUTOR *

av Ola77 (Uppdaterad ‎20-06-2022 14:40 av Ola77 )

Tack för ditt svar. Jag bedömer att det blir i sin helhet som i ditt sista antagande gällande hanteringen av faskod, tyvärr.

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Hej Ola77.

 

Förstår jag dig rätt om du är ute efter att få in kostnaden i tid för försäljningen av en produkt? Och jag antar att du då har olika 

Dvs i ditt exempel. Alla intäkter på produkt 1402 och även alla kostnader.

 

Jag är rädd för att få säga utifrån min erfarenhet så går det inte. Testade med att lägga till kostnadställen. Men de kan man bara ha på projekthuvudet inte på faserna så det kommer ju inte fungera. Men annars kan man samla intäkter och utgifter på samma projekt och få bra rapport över det. Men då måste ni har ett projekt per produkt, vilket låter orimligt. Men då hade det fungerat.

 

Då är det enbart faskod kvar. Men det är nog för administrativt att håller det igång. Men skulle det fungera så får man sätta en kod på varje fas som man sedan vill följa upp grupperat.



_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här