Mine produkter
Hjælp
Majken Hallgrimsson
CONTRIBUTOR ***

Deltidsansatte og ferie

af Majken Hallgrimsson (Opdateret ‎31-01-2023 11:48 af Majken Hallgrimsson )

Hej

Hvordan håndtere i deltidsansatte som arbejder for eksempel 4 dage om ugen?

Jeg har dem oprettet så de optjener 1,67 feriedage om måneden svarende til 20 dage. De registrere deres ferie på deres arbejdsdage, dvs. hvis de holder fri en uge så registrere de 4 dages ferie, så de i alt holder 5 ugers ferie. 

Ferieloven siger dog at alle skal optjene 2,08 feriedage pr. måned svarende til 25 dage. Hvis de holder en uges ferie så kan de registrere 5 dage og det kommer til at gå op. Men hvordan holder i styr på, hvis de holder enkelte feriedage at de ikke får afholdt for mange dage?

Jeg har lige talt med DI og de siger at medarbejderne skal sørge for at registrere værdien som 1,25 dage. Eller vi selv skal sørge for at regulere det og holde øje med det. Men det kunne jo være rart at det kører helt automatisk. 

Mvh Majken 

 

5SVAR5
Majken Hallgrimsson
CONTRIBUTOR ***

af Majken Hallgrimsson

Hej Susanne. Tak for dit svar. Jeg har også flere deltidsansatte som arbejder 4 dage om ugen, og det fungere så fint da jeg har forklaret dem hvordan det hænger sammen. Min udfordring er en ny medarbejder der hænger meget i de 2,08 pr. måned.

Visma HR kan man godt ændre værdien, så hun kunne få ansvaret for at taste sin ferie korrekt, men jeg skal stadig sidde med kontrollen på det, og det er bare uhensigtsmæssigt at de deltidsansatte kører forskelligt og det ønsker jeg heller ikke. 

Når du fratræder en deltidsansatte der optjener 1,67 pr. måned, omregner du så restferiedagene der bliver afregnet til Feriekonto, så de stemmer overens med at de har optjent 2,08 dag?

God dag. 

 

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Hej Majken

Vores medarbejdere registrer deres ferie i et eksternt tidsregistreringssystem, men ikke desto mindre er de alle oprettet således at de opsparer dage efter hvor mange dage de reelt arbejder på ugen. Når de arbejder 3 dage om ugen optjener de 15 dages ferie, 4 dage = 20 dages ferie osv. 

Vores system kan ikke håndterer at en feriedag skal have forskellige værdier, det havde selvfølgelig været smart, men sådan er virkeligheden ikke.

Derfor er det løsningen, at de optjener 20 dage, og dermed kun 1,67 feriedag om måneden og med samme opsæt i lønsystemet så de passer sammen. For du har nemlig ret i at ved mulighed for enkelte feriedage kan det ikke styres hvis de har 25 dage og dagene ikke bliver trukket som 1,25.

Vores medarbejdere forstå heldigvis godt hvorfor vi gør det sådan når vi forklarer dem det! 

anettenørregaard
CONTRIBUTOR ***

Hej Majken og Susanne,

jeg læser jeres korrespondance med stor interesse, da vi bokser lidt med samme problem. Jeg sidder og omregner når der holdes ferie, og vi leder efter en anden måde at registrerer på. Vi er lidt ude i om vi skal omlægge al ferie til timer, for at gøre det lettere for alle, men der er vi ikke nået til endnu. Susanne hvilket tidsregistreringssystem bruger i ?? Vi leder efter noget ... God dag til jer.

Susanne123
CHAMPION ***

Hej Anette

Vi bruger TimeMap, det er et system vi allerede brugte da vi overgik til lønbehandling i Visma. Skulle jeg finde et system, når jeg allerede var kunde hos Visma i forvejen, ville jeg kigge på det som Visma selv tilbyder (ikke fordi jeg ikke er tilfreds med det vi har, men pga. den direkte integration).

anettenørregaard
CONTRIBUTOR ***

Hej Susanne.

Tak for info, og god dag...........

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.