Mine produkter
Hjælp
AnjaH
CONTRIBUTOR ***

Udbetaling af restferie

af AnjaH

Jeg skal udbetale restferie med januar-lønnen.

 

Jeg bruger lønart 4763 (timer) og satsen beregnes ud grundløn - der beregnes ikke pension og fritvalg af det - er det rigtigt nok? 

Jeg har talt med DI der siger at udbetaling af ferie skal være med pension og fritvalg

 

Hvis en medarbejder fratræder udbetales restferien automisk - men jeg kan ikke regne mig frem til hvad grundlaget er for udbetalingen - er der nogen der ved, hvilke løndele der indgår i beløbet?

 

Mvh. Anja

5SVAR5
Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Nu nåede jeg endelig til at prøve at udbetale selv - jeg bruger 4762 da vi har ferie i dage.

Her er det også alene grundlønnen, det betyder at de medarbejder der har tillæg (hvilket vi har en del der har og ikke bare ét men flere) der får de for lidt udbetalt.

 

Jeg kender ikke reglerne dybt nok til at vide om der skal udbetales for pension og fritvalg også, men alle almindelige løndele bør under alle omstændigheder tælle med.

 

Minder mig jo så om hvorfor jeg selv beregner timesatsen når vi udbetaler overarbejde (netop fordi den kun tager udgangspunkt i grundlønnen)..

AnjaH
CONTRIBUTOR ***

af AnjaH

Jeg har nu talt med både DI og Visma.

 

DI fastholder at udbetaling af restferie er både fritvalgs- og pensionsberettiget jf. overenskomst. Korrespondancen er sendt videre til Majbritt hos Visma som vil tage det med til baglandet.

 

Men jeg kan da umuligt være den eneste der har overenskomstansatte der skal have udbetalt restferie - hvordan gør I det?

 

AnjaH
CONTRIBUTOR ***

af AnjaH

Mht. til medarbejderen der fratræder, så kommer beløbet fra ferieregnskabet - også skal jeg vist igennem en større beregning for at forklare den, så den går jeg ud fra er rigtig 😊

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

For fratrædende medarbejdere er det også korrekt at det er feriepengene der udbetales.

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Spændende, jeg som var naiv og troede at de ville få udbetalt feriepengene 🤔

Jeg følger lige med her, for jeg tror da bestemt at DI har ret, feriepengeforpligtelsen er i hvert fald beregnet som løn, fritvalg og pension som dagssats.

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.