Mijn Communities
Help
mcrobert
CONTRIBUTOR *

Debet en credit balans ongelijk

door mcrobert

Bij het overgaan naar een nieuw boekjaar is het saldo van de beginbalans geen 0. Wat zou de reden kunnen zijn. 

Gegevens:

Jaar 2022, saldo eindbalans 31-12-2022: EUR 0,-

Jaar 2023, saldo beginbalans: EUR 59,56

Jaar 2023, saldo eindbalans 31-12-2023: EUR 59,56

Jaar 2024, saldo openingsbalance: 2.852,22

Het verschil heeft telkens te maken met de crediteuren en resultaat vorig boekjaar. Wat zou de reden kunnen zijn dat dit fout loopt?

9 ANTWOORDEN 9
BartVBA
CONTRIBUTOR **

door BartVBA

Ik liep er een tijdje geleden ook tegenaan en bij ons had het destijds te maken met dat er ooit in de desbetreffende administratie met subrekeningen gewerkt was en dit later uitgezet was, dit veroorzaakt verschillen. 

mcrobert
CONTRIBUTOR *

door mcrobert

@BartVBA had dit met crediteuren te maken? Hoe heb je dat opgelost? 

BartVBA
CONTRIBUTOR **

door BartVBA

Wat ik heb gedaan is subrekeningen aanzetten via functionaliteit inschakelen/uitschakelen, via het rapport rekening per subrekening ben ik gaan kijken op welke rekeningen er nog subrekeningen actief zijn en deze heb ik weggeboekt met een journaaltransactie. Vervolgens de subrekeningen weer uitzetten. Het kan zijn dat de crediteuren op subrekeningen geboekt werden, maar weet het ook niet zo goed. Dit was het bij ons 🙂

mcrobert
CONTRIBUTOR *

door mcrobert

Dank! Ik heb het gecheckt maar dit lijk niet de reden te zijn. 

door sanderdercksen

Ik vermoed dat je dit signaleert in bepaalde rapportages; het is wat lastig om een antwoord te geven, zonder de specificaties van het gebruikte rapport te kennen. Ik wil je adviseren om hierover contact op te nemen met jullie implementatiepartner. 

mcrobert
CONTRIBUTOR *

door mcrobert

@sanderdercksen Ik heb in andere rapportages gekeken en de data uit de auditfile bekeken: Daar zitten nog dezelfde verschillen in. Het kan dus dit niet in de rapportage zitten. Heb je een andere mogelijke oplossing?

door sanderdercksen

@mcrobert okee, dus als ik je goed begrijp dan zie je in het rapport Proefbalans (overzicht) dat totaal activa niet aansluit met totaal passiva in de kolom Beginsaldo?  En de rekening ingehouden winst staat ook vermeld onder de passiva zijde? En qua rekening crediteuren; zie je dat de kolom Beginsaldo een ander saldo toont dan het rapport voor de laatste periode van het voorgaande jaar draait in de kolom Eindsaldo?  

mcrobert
CONTRIBUTOR *

door mcrobert

Dat klopt, activa en passiva sluit niet aan in de proefbalans, en soortgelijke rapportages. En qua crediteuren is er inderdaad een verschil in het saldo tussen het beginsaldo van jaar 2 en het eindsaldo van jaar 1.

door sanderdercksen

@mcrobert ik zou je willen adviseren om in elk geval Rekeninghistorie valideren uit te voeren. Soms is het nodig om deze een aantal keer te draaien. Let op: uitvoeren op een moment dat niemand aan het werk is. Mocht dit het niet verhelpen dan adviseer ik je om even contact te zoeken met jullie implementatiepartner om verder te kijken.