- Alle onderwerpen als nieuw markeren
- Onderwerp als gelezen markeren
- Dit onderwerp naar boven laten zweven
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Printervriendelijke pagina
- Als nieuw markeren
- Als bladwijzer markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
Onze klant heeft geregeld te maken met oninbare vorderingen. Nu is het zo dat als je een factuur stuurt aan een klant, dan moet de btw daarover direct aangegeven en betaald worden. Betaalt de klant de factuur uiteindelijk niet of slechts gedeeltelijk? Dan is de vordering (gedeeltelijk) oninbaar en is er btw betaald die niet is ontvangen. Deze btw kan dan teruggevraagd worden.
Wat is in Visma Net hierin de beste werkwijze, of hoe gaan jullie hiermee om bij jullie klanten. En dan kijkend naar:
1. Afboeken oninbare factuur
2. Terugvragen BTW via BTW aangifte.
- Labels:
-
financials
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
Het afboeken van de factuur kun je realiseren via het venster Saldo afboeken. Zorg ervoor dat je een redencode gebruikt waarmee je het saldo op een daarvoor bestemde rekening boekt; in mijn voorbeeld is dat de rekening 'Voorzieningen'. Op deze rekening wordt het volledige factuurbedrag geboekt, inclusief btw. In de volgende stap vraag ik het btw-deel terug en boek ik dat weer af van de rekening voorzieningen.
De btw kun je terugvragen door een btw-correctie te boeken via het venster Btw-correcties (zie het onderstaande voorbeeld). Voer de bedragen negatief in, omdat je een bedrag van de omzet wilt aftrekken. Let erop dat je in het tabblad 'Financiële gegevens' de juiste tegenrekening selecteert; in mijn voorbeeld is dat opnieuw de rekening 'Voorzieningen'.
- Als nieuw markeren
- Abonneren
- Dempen
- Markeren
- Afdrukken
Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord. Hier kunnen we verder mee!