Mijn Communities
Help
Natasja Drost
CONTRIBUTOR *

Veld 'id' is niet gevonden

door Natasja Drost

We kunnen niet meer bij onze inkoopfacturen. We krijgen dan bovenstaande melding. Zijn er meer die hier last van hebben?

8 ANTWOORDEN 8

door Lennartvanrooij (Bijgewerkt ‎04-11-2025 19:55 door Lennartvanrooij VISMA )

We zien inderdaad een probleem na de update waarbij ten onrechte analyses zijn aangepast waardoor deze nu mogelijk niet meer correct werken afhankelijk van hoe deze analyse vóór de update was aangepast. We hebben dit met de hoogste prioriteit bij onze ontwikkelaars neergelegd om dit zo snel mogelijk op te lossen. 

Bijgewerkt: Advies om dit niet meer handmatig op te lossen aangezien oplossing aan onze kant uitgevoerd wordt. 

Het is ook mogelijk om dit zelf handmatig op te lossen. Wat er lijkt te zijn gebeurd in de update is dat op het tabblad 'Relaties', specifiek een 7e en 8ste conditie zijn toegevoegd met RefNbr = RefNbr en LastCommentID = Id. Vaak zullen deze te vinden zijn in de 4e relatie, maar dit kan ook eerder of later zijn afhankelijk van de hoeveelheid condities in de andere joins. Hieronder ook een voorbeeld van deze twee joins waar deze niet waren verwacht:

Analyseontwerp.png

Door deze twee condities weer te verwijderen uit de condities werkt de analyse weer naar behoren. 

Zoals gezegd zal onze ontwikkeling dit ook verder opvolgen om zsm op een veilige manier dit voor alle klanten op te kunnen lossen. Zodra we daar meer informatie over hebben, zullen we hier ook verder informeren. 

door Lennartvanrooij (Bijgewerkt ‎04-11-2025 20:57 door Lennartvanrooij VISMA )

Deze oplossing is nu uitgevoerd voor alle administraties. Mocht u toch nog problemen hiermee ervaren, neem dan contact op via het reguliere Support kanaal. 

De oorzaak van hoe dit is gebeurd is ook duidelijk en zal verder achter de schermen worden opgelost zodat bij volgende soortgelijke wijzigingen dit soort problemen niet meer zullen voorkomen. 

Als alles goed verloopt zal de oplossing om dit bij alle klanten te herstellen vanavond (04-11) of morgenochtend (05-11) worden uitgevoerd. 

Natasja Drost
CONTRIBUTOR *

Bij mij werkt het nog steeds niet! Heb wel de refNbr al weggehaald, de lastcommentid staat er bij mij niet bij. Bij het opnieuw opstarten krijg ik de melding 'tijdens het verwerken van uw verzoek is een fout opgetreden. Er is een rapport naar support verzonden om het probleem te onderzoeken. Probeer het later nogmaals. Bedankt voor uw begrip.'

door Dennis van der Veen - Arch-IT

Lijkt er inderdaad op dat dit stuk is geüpdatet. In onze eigen administratie was dit ook het geval en had het te maken met de 'SigmaApprovalDocumentStatusLog' tabel. 

Eventueel zou je deze in het analyseontwerp scherm even kunnen uitvinken zodat je in ieder geval de analyse weer kunt draaien tot het probleem is verholpen.inkoopfacturen.png

Natasja Drost
CONTRIBUTOR *

De regel waar jij het over hebt, heb ik niet in mijn analyseontwerp. Heb daar ook geen uitroepteken bij staan.

NatasjaDrost_0-1762268807691.png

Het ID veld zou in één van de 4 tabelrelaties moeten zitten. Als je daar eens doorheenklikt zou je in de onderste helft van het scherm een ID met een geel uitroeptekentje moeten tegenkomen vermoed ik.

Natasja Drost
CONTRIBUTOR *

Ik heb ze nu bijna allemaal aangeklikt en zie overal uitroeptekens staan. Hij lijkt op alles waar ID in staat een uitroepteken te geven. Dus ik heb geen idee welke ik moet uitvinken om het weer werkend te krijgen. Leuk die updates! 

Ton Los
CONTRIBUTOR *

door Ton Los

Wij hebben bij ons hetzelfde probleem. Probleem begon na 14:30 uur en is nog niet opgelost.