Mijn Communities
Help
Anonymous
Niet van toepassing

Boeken inruil en aankoop zakelijke auto

door Anonymous

Goedendag, hoe verwerk ik in Visma op de juiste manier het inruilen en aankopen van een nieuwe zakelijke auto. De oude auto heb ik in de Activum al weg geboekt. Wat moet ik nu nog doen om het administratief kloppend te maken. Voorbeeld: De nieuwe auto kost €50.000 de inruil was €20.000.

 

  1. Wat zet ik nu in de nieuwe vaste Activum bij aanschafprijs, is dit de prijs van de aanschaf zonder inruil (volgens mij wel) of na aftrek inruil.
  2. En moet ik een factuur maken voor de inruilwaarde van de oude auto en een factuur voor de aanschaf van de nieuwe auto of is dit één factuur?
1 ANTWOORD 1
Goedgekeurde oplossing
EMulleners
CHAMPION ***

door EMulleners

1. Bij verkoop van de oude auto gebruik je de optie verkoop activum en je geeft de datum en verkoopwaarde in. Er wordt dan automatisch een transactie gegenereerd met de verwerking van het resultaat.

2. De nieuwe auto moet uiteraard tegen de nieuwwaarde van 50k in het activumregister opgenomen worden (ex. BTW bedrag). De BTW wordt op de factuur meteen via de BTW rekening verrekend. Als de auto ingeruild is en de oude auto op de nieuwe verrekend is op één factuur boek je ze dus zo in. Als de vorige auto particulier verkocht is maak je een verkoopfactuur waar de BTW op uitgesplitst is. Deze BTW moet afgedragen worden.