Mijn Communities
Help
overhage21
CONTRIBUTOR **

Hoe VPB boeken?

door overhage21 (Bijgewerkt ‎15-09-2022 01:19 door overhage21 )

Hallo allemaal,

 

Ik gebruik al een aantal jaren Visma maar loop nu het tweede jaar op rij tegen het probleem aan hoe ik het beste mijn VPB kan boeken. In veel gevallen krijg je de definitieve VPB rekening pas op de mat in het navolgende kalendar jaar, dus voor 2021 bijv in April 2022. De betaling van de VPB vindt dan plaats in April 2022, terwijl deze betrekking heeft op het jaar 2021. 

 

Ik heb de VPB van 2021 op 31-12-2021 ter voorbeeld als volgt geboekt, klopt dit?

 

Rekening Code Debet Credit

1800 - Afdrachten vennootschapsbelasting  1000
9800 - Vennootschapsbelasting 1000 

 

Als ik het op deze manier doe klopt mijn balans voor 2021 namelijk niet, mijn totale passiva is exact 1000 hoger dan mijn totale activa en geeft Visma onderaan als "berekend resultaat" 1000 aan.

Ik verneem graag hoe jullie omgaan met het boeken van de VPB.

5 ANTWOORDEN 5
overhage21
CONTRIBUTOR **

door overhage21

Nog even op toevoeging hierop: voor alle boekjaren 2019, 2020 en 2021 is het "Berekend Resultaat" op de Balans exact gelijk aan de betaalde VPB. Het lijkt me dat het "berekend resultaat" echter gelijk moet zijn aan het resultaat van de winst/verliesrekening of is dit nou eenmaal hoe Visma het weergeeft op de Balans? 

Verneem graag van jullie, alvast dank!

Goedgekeurde oplossing
Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Hoi Overhage21,

 

Nadat je de VPB hebt berekend van het jaar maak je de VPB boeking in het jaar zoals je beschreven hebt.

Daarna boek je het Resultaat weg met het boekingssjabloon Resultaat boekjaar.

Je zal zien dat het saldo Totaal Resultaat boekjaar (tegenovergesteld bedrag) dan gelijk is aan het tot Resultaat na Belasting 

 

Succes!

overhage21
CONTRIBUTOR **

door overhage21

Ha Sander, dank voor je snelle reply! Je hebt me helemaal uit de brand geholpen: ik had het resultaat boekjaar voor 2020 en 2021 geboekt zonder de VPB eerst af te trekken, dus ik had resultaat voor belastingen geboekt terwijl dit natuurlijk na belastingen moet zijn. Ik heb alles gecorrigeerd en de balans voor 2020 en 2021 komt nu netjes met een berekend resultaat van 0,00.

Nog wel een andere vraag: het viel mij op dat je bij Visma de VPB boekt na het "resultaat uit gewone bedrijfsvoering", dus exclusief buitengewone baten/lasten zoals bijv 9380 betalingsverschillen. Deze worden dan opgeteld bij het "resultaat na belasting" en zo kom je op het "resultaat boekjaar".

Tijdens de VPB aangifte telt de belastingdienst echter de buitengewone baten/lasten bij het "resultaat voor belasting" om vervolgens tot het "saldo winst/verliesrekening" te komen waarover de VPB berekend wordt. Bij mij gaat het slechts om tientjes verschil, maar waarom doet de Belastingdienst dit anders dan Visma? Wat is de juiste manier, moet ik betalingsverschillen op een andere rekening boeken?


Sander Kreuze
CHAMPION ***

door Sander Kreuze

Je moet de betalingsverschillen gewoon meenemen in het resultaat waarover je de vpb berekend.

overhage21
CONTRIBUTOR **

door overhage21

Dankje, doe ik dat. Ik had al even gelezen dat het eigenlijke een verboden term is geworden omdat er vaak mee gemanipuleerd wordt, dus ik tel ze gewoon bij het resultaat op maar laat ze wel op rekening 9380 staan.