Mijn Communities
Help
Anonymous
Niet van toepassing

Noodmaatregelen registreren

door Anonymous

Beste allemaal,

 

Mijn bedrijf maakt gebruik van TOZO, TVL en NOW. Hoe registreren jullie de inkomsten in Visma eAccounting? En maken jullie ook een voorziening aan voor nog te ontvangen bedragen?

@Anonymous hebben jullie hierover tips? Ik zou het graag direct correct inrichten, ook rekening houdend met fiscale regelgeving omtrent de bijdragen. Ik werk enkel met grootboekcodes, niet met kostenplaatsen.

 

Gwen

2 ANTWOORDEN 2
lenie verwijs1
CONTRIBUTOR *

door lenie verwijs1

inderdaad een veel besproken onderwerp. Inmiddels is er iets meer duidelijk. Onderstaande opmerking komt van het forum van belastingadviseurs. 

Update: 29 juni 2021

Hebt u een eenmalige uitkering van € 4.000 gekregen op grond van de Beleidsregel Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren (TOGS)? Of een Subsidie vaste lasten (voorheen Tegemoetkoming Vaste Lasten, TVL) of Subsidie vaste lasten startende MKB-ondernemingen? Of hebt u de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) aangevraagd, omdat u uw noodzakelijke kosten niet meer kunt betalen? Deze tegemoetkomingen zijn onbelast.

Krijgt u van UWV een uitkering in het kader van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)? Die uitkering is wel belast.

Eenmalige TOGS,TVL,en TONK  zijn dus niet belast.

Hierover betaalt u geen belasting, maar u moet dit wel opgeven als onbelaste winstbestanddelen bij de rubrieken ‘Vrijgestelde winstbestanddelen’ en ‘Buitengewone baten en lasten’

 

EMulleners
CHAMPION ***

door EMulleners

Dit is een veelbesproken topic op het fiscaal forum. Voor TOGS in EZ/VOF wordt het via een prive storting geboekt. Als het als opbrengst is geboekt moet er later een correctie in de aangifte plaatsvinden omdat het een belastingvrije uitkering is.

Bij een BV boeken velen het onder een nieuwe rekening onder de bijzondere baten, men verwacht dat er een speciale sectie in de aangifte komt waar dit specifiek in opgegeven wordt.