Mijn Communities
Help
Bernice Jager
CONTRIBUTOR *

Inkoopfacturen samenvoegen vaste activa

door Bernice Jager (Bijgewerkt ‎12-08-2022 13:49 door Bernice Jager )

Hoe kan ik meerdere inkoopfacturen samenvoegen om te activeren binnen de vaste activa module? Ik heb dit geprobeerd d.m.v. het tabblad aflettering, echter wordt dit niet samengevoegd tot 1 activeringssaldo.

3 ANTWOORDEN 3
Gaby
CONTRIBUTOR *

door Gaby

Ik heb een project, waarbij ik meerdere facturen ontvang. hoe kan ik ervoor zorgen dat al deze deelfacturen uiteindelijk 1 activum gaan vormen. Ofwel ik activeer de eerste factuur, hoe voeg ik de overige factuur toe aan het originele activum.

 

Helaas is er geen goede handleiding te vinden omtrent het onderdeel Vaste Activa, dit zou wel heel handig zijn.

door sanderdercksen

Hoi @Gaby 

De meest eenvoudige methode is via het venster Aankopen activeren. Hierin selecteer je de desbetreffende nota (geboekt op tussenrekening activa) en kies je het activumtype en de afdeling. Vervolgens kun je onderin de optie 'Nieuw activum' deselecteren, waardoor je in de kolom 'Activa' het originele activum kunt selecteren. Na het verwerken van de transactie wordt deze op het oorspronkelijke activum afgeletterd, en wordt de huidige kostprijs van het activum opgehoogd.

Zie onderstaande afbeelding ter illustratie. Hierin wordt getoond hoe ik een inkoopnota van €250,- toevoeg aan het activum 000015.

 

sanderdercksen_1-1706880729808.png

 

 

door sanderdercksen

Wat bedoel je precies met een activeringssaldo? Bij aflettering van een extra inkoopfactuur op een bestaand activum, zal de huidige kostprijs worden verhoogd (en daarmee het geactiveerde saldo). De originele aankoopkosten blijven inderdaad staan op de initiele inkoopfactuur. Desgewenst kun je op de tab Algemene informatie nog wel de originele aankoopkosten aanpassen. 

 

sanderdercksen_0-1660649014433.png