Mijn Communities
Help
Johan Pijnenburg
CONTRIBUTOR *

Negatieve Debetcorrectie

door Johan Pijnenburg

Bij het invoeren van een debetcorrectie hebben we (per ongeluk) negatieve bedragen ingevoerd. Dus in plaats van een creditnota van onze leverancier, heb ik nu een debetcorrectie "te betalen".

 

Bij het verwerken van de bankmutatie kan ik geen negatief bedrag invoeren. Ook niet als ik de documenten (factuur en debetcorrectie) splits.

Ik kan ook niet vanuit de debetcorrectie een crediteurenbetaling aanmaken, want ook daar mag ik geen negatieve bedragen invullen.

 

Ik heb de debetcorrectie ook niet kunnen tegenboeken.

Ik heb een nieuwe debetcorrectie aangemaakt voor het 'dubbele' bedrag. Alle betalingen verwerkt, maar voor het bedrag van de negatieve debetcorrectie heb ik niets anders kunnen doen dan op de crediteurenkaart als vooruitbetaling te boeken.

 

Hoe kan ik de vooruitbetaling verrekenen met de (negatieve) debetcorrectie?

3 ANTWOORDEN 3
Johan Pijnenburg
CONTRIBUTOR *

door Johan Pijnenburg

@sanderdercksen  Wil je deze schermafdruk dan eens bekijken. Ik denk dat deze wel is vrijgegeven. 

JohanPijnenburg_0-1711352621916.png

Maakt het nog verschil dat er op regelniveau debet en creditmutaties staan?

In dit geval hebben we een creditnota ontvangen. Er is een correctie van de eerdere factuur gemaakt en zijn nieuwe bedragen gefactureerd. De correctie is groter dan 'nieuwe' factuur, dus per saldo is er sprake van een creditnota (ofwel debetcorrectie).

 

Abusievelijk is de creditering negatief geboekt en de eigenlijke factuurbedragen positief. Dat was juist geweest als dit document als factuur was ingeboekt (een negatieve factuur). Bij een debetcorrectie had dat omgekeerd moeten zijn. Dit had een positieve debetcorrectie moeten zijn....

Goedgekeurde oplossing
sanderdercksen
VISMA

Hoi @Johan Pijnenburg Je hebt helemaal gelijk; de schermafbeelding laat niets aan de verbeelding over. Kan het zijn dat deze debetcorrectie via een (API) koppeling in Visma.net is aangemaakt?  

Ik wil je adviseren om deze case als supportticket aan te melden bij jullie implementatiepartner. Zij kunnen dan (in overleg met onze support) bekijken wat de beste methode is om deze situatie te herstellen. 

door sanderdercksen

Hoi @Johan Pijnenburg het is niet mogelijk om een debetcorrectie met een negatief saldo vrij te geven (zie afbeelding). Wellicht bedoel je het anders of is het een ander type document? 

 

sanderdercksen_0-1710941311326.png