Mijn Communities
Help
Ingrid Koolma
CONTRIBUTOR **

Wijzigen aanschafwaarde activum waarop nog niet afgeschreven niet mogelijk

door Ingrid Koolma

Activum aangemaakt via stamgegevens vaste activa. Originele aanschafkosten in eerste instantie op € 207.068,= gezet. Activum opgeslagen. Nog niet op afgeschreven. Later blijken originele aanschafkosten hoger te zijn. In activum originele aanschafkosten verhoogd naar € 210.598,=. Activum opgeslagen. Nog steeds niet op afgeschreven. 

Op tabblad "saldi" blijft originele aanschafkosten op € 207.068,= staan. Hoe is dit te verhogen ? Is er een andere manier om de aanschafkosten van dit activum te verhogen ?

7 ANTWOORDEN 7
Ingrid Koolma
CONTRIBUTOR **

door Ingrid Koolma

In tabblad "Aflettering" staat verhoogde huidige kostprijs, en ook saldo geactiveerd is verhoogd.

Alleen op tabblad "saldi" staat bij originele aanschafkosten en bij huidige kostprijs nog steeds het  lagere oorspronkelijk aanschafbedrag. Ook nettowaarde is lagere bedrag.

 

IngridKoolma_0-1655209934412.pngIngridKoolma_1-1655209964112.png

 

door sanderdercksen

Dat is inderdaad niet zoals het zou moeten zijn... Ik kan niet helemaal verklaren waarom de bedragen daar nog niet zijn gewijzigd. Wellicht nog even ter controle in de tab Transactiehistorie controleren of er een transactie van het type Aflettering+ is gemaakt en een transactie van het type Inkoop+ is bijgekomen en daarbij ook een batchnummer is vermeld. Als hier ook geen oorzaak blijkt wil in adviseren om contact op te nemen met jullie implementatiepartner/support om dit verder te onderzoeken. 

Ingrid Koolma
CONTRIBUTOR **

door Ingrid Koolma

In transactiehistorie zijn er aflettering en inkoop bijgekomen.

Ingrid Koolma
CONTRIBUTOR **

door Ingrid Koolma

IngridKoolma_0-1655200789237.png

 

door sanderdercksen

Hoi Ingrid, je kunt in het tabblad Aflettering een transactie afletteren om de kostprijs te verhogen. De originele aanschafkosten zullen weliswaar blijven staan, maar de afschrijvingen worden berekend aan de hand van de huidige kostprijs. Ik weet niet of de originele inkooptransactie die gebruikt is bij het aanmaken van dit activum ook onjuist was? In dat geval zul je de extra kosten dus eerst apart moeten boeken (via een inkoopfactuur) op de tussenrekening activa. Deze transactie gebruik je dan in het tabblad Aflettering om de kostprijs te verhogen. Onderstaand een afbeelding van de aflettering van 500,- op een activum die oorspronkelijk voor 5000,- was geactiveerd.

sanderdercksen_0-1654869694898.png

 

 

Ingrid Koolma
CONTRIBUTOR **

door Ingrid Koolma

Hallo Sander,

 

ik heb een transactie van inkoopfactuur geselecteerd om afgeletterd te worden, en zodoende de aanschafwaarde te verhogen.

Echter geselecteerde bedrag wordt niet bij "Totaal selectie" vermeld.

door sanderdercksen

In de kolom Geselecteerd bedrag kun je vastleggen welk bedrag van deze transactie je wilt afletteren. Dat kan uiteraard het gehele bedrag zijn, maar zou ook een gedeelte kunnen zijn.