Mijn Communities
Help
lauraholm
VISMA

Het vier ogen principe is moeilijk te implementeren (EDU 223)

door lauraholm
Status: Realisatie waarschijnlijk

Het vier-ogen- of twee-ogen-principe is moeilijk toe te passen. Binnen de administratiekantoren is het gebruikelijk om met het vier-ogen-principe te werken. Het vier-ogen-principe houdt in dat twee personen een actie of mutatie moeten goedkeuren voordat deze kan worden verwerkt. Het systeem controleert niet of een vorige actie/taak is uitgevoerd door dezelfde persoon die de volgende actie/taak gaat uitvoeren. Dit probleem doet zich voor bij workflow plus, actie, declaraties en ziekte. Ook is het binnen het onderwijs gebruikelijk dat een mutatie van een (school)bestuur pas wordt doorgestuurd als deze mutatie door twee verschillende personen is gezien. Een workaround is bijvoorbeeld door te werken met meerdere rollen en/of gebruikersgroepen. Maar dit maakt het wel een complex systeem. Zeker omdat de verschillende scholen binnen een administratiekantoor verdeeld zijn over groepen gebruikers. Binnen deze groep moeten gebruikers dezelfde handelingen kunnen verrichten voor de scholen. Gebruikers moeten elkaar ook kunnen vervangen bij afwezigheid.

1 Opmerking
DanielleBernhardFVL
CONTRIBUTOR **
door DanielleBernhardFVL

Wij lopen hier ook al enige tijd tegen aan. Onze administratie is te klein om meerdere rollen in te richten. Hierdoor kan het 4-ogen principe niet worden ingericht. Dit levert elk jaar vragen van onze accountant en toezichthouder op. 

Ik zie nu als reactie op dit idee 'realisatie waarschijnlijk'. Ik ben erg benieuwd naar hoe en op welke termijn een wijziging in het proces kan worden aangebracht.

@wensen @lauraholm @ideeen