Mijn Communities
Help
Rob Faas
CONTRIBUTOR ***

Verwijderen van reisdagen bij 'reiskosten' (leeg maken) zorgt toch voor een berekening van reiskosten

door Rob Faas
Status: Afgewezen

Bij het verwijderen van het aantal reisdagen bij 'reiskosten', op een nieuwe ingangsdatum' berekend Visma toch de reiskostenvergoeding op basis van het aantal reisdagen dat eerder is ingevoerd.

 

Voorbeeld:

 

Medewerker X reist per 1-1-2022 2 dagen per week naar kantoor en 1 dag werkt de medewerker thuis.

Per 1-4-2022 werkt de medewerker volledig thuis. Het aantal thuiswerkdagen zet ik op 3 en het aantal reisdagen maak ik leeg. De medewerker ontving in april toch een reiskostenvergoeding op basis van het aantal reisdagen dat eerder op 1-1-2022 was ingevoerd. Volgens de helpdesk moet je het aantal reisdagen dan op '0' zetten en niet leeg laten.

 

Hierbij mijn wijzigingsverzoek: graag ook bij het leeg laten van het aantal reisdagen (bij wijziging) geen reiskosten berekenen.

2 Opmerkingen
Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg
Status changed to: Status: Afgewezen

Hallo @Rob Faas ,

 

Dank voor het indienen van dit verzoek.

 

Wanneer het veld reisdagen wordt leeggelaten wordt (als dit is geactiveerd in payroll) automatisch op basis van de roosterdagen de reisdagen bepaald. Het is heel fijn dat op deze manier niet het aantal reisdagen ingegeven hoeft te worden. Dit scheelt een extra mutatie bij het aanmaken van een medewerker, maar ook bij het wijzigen van het rooster bijvoorbeeld.

 

Door het veld wel te vullen overschrijf je in feite de automatische berekening. Vandaar ook het advies van mijn collega's van support om een 0 in te vullen als je niet wilt dat dit automatisch berekend wordt.

 

Het verzoek zoals dit is gesteld gaan we niet uitvoeren, omdat dit nu juist de mooie functionaliteit is.

Wellicht kun je het automatisch bepalen voor reisdagen uitzetten in payroll als je niet wilt dat dit in enig geval gedaan wordt.

 

Marinka

 

Rob Faas
CONTRIBUTOR ***
door Rob Faas

Beste Marinka,

 

Het aantal reisdagen wordt bij ons niet automatisch bepaald op basis van het rooster. Wij vullen handmatig het aantal reisdagen en thuiswerkdagen in. Bij het aanmaken van een nieuwe regel (nieuwe ingangsdatum) hadden we het aantal reisdagen leeg gemaakt omdat de medewerker volledig thuis ging werken. Toch heeft het systeem reisdagen berekend op basis van het aantal reisdagen die wij eerder handmatig hadden ingevoerd in de eerdere regel.

 

Mooi dat het ook mogelijk is om het systeem automatisch het aantal reisdagen te laten bepalen op basis van het werkrooster zodat de reiskostenvergoeding in payroll automatisch wordt berekend en dat je daarvoor het aantal reisdagen leeg moet laten.  Deze methode gebruiken wij niet en verwacht ik dat er geen berekening volgt zodra we het aantal reisdagen leeg maken.

 

Bij het invoeren van een nieuwe medewerker vullen wij in het begin het aantal reisdagen en thuiswerkdagen niet in (via de wizard) en wordt er geen automatische berekening gemaakt. Zodra wij de reisdagen en/of thuiswerkdagen vullen volgt er een berekening. Bij wijziging van deze dagen en dus het leegmaken van het aantal reisdagen op een nieuwe ingangsdatum ging ik er vanuit dat er dan ook geen berekening zou volgen. Wat mij betreft is dit toch een punt van aandacht maar dat is mijn mening. Voor nu gaan we dan voortaan een '0' invoeren zodra het aantal reisdagen niet berekend wordt indien er geen reisdagen zijn.