Mijn Communities
Help
WesleyW
CHAMPION *

Visma en persoonsgegevens

door WesleyW (Bijgewerkt ‎16-11-2022 11:11 door lauraholm VISMA )
Status: Bestaat al

Goedemiddag,

 

We hebben een melding gekregen van een manager die gegevens van een medewerker die niet meer in haar team zit kan zien. Niet alleen de historische gegevens maar ook de nieuwe.

 

Dit is standaard inrichting van Visma en kan niet door ons worden aangepast.

 

Uit de AVG vloeit het volgende voort: In verband met de vertrouwelijke gegevens die in een personeelsdossier staan, moet de toegang worden beperkt. Een medewerker moet ervan op aan kunnen dat alleen directe leidinggevenden en medewerkers erbij kunnen die dit nodig hebben voor hun werkzaamheden.
Zie ook: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/werk-en-uitkering/personeelsdossiers.

 

Voor de werkzaamheden moet het mogelijk zijn om mensen te kunnen zien die bijv 1 of 2 dagen uitdienst zijn. Praktisch omdat er dan nog declaraties ect kunnen komen.

 

Maar het open te laten staan zodat mensne al hun oud medewerkers kunnen zien is ook geen optie. Want het kan dan voorkomen dat iemand het salaris of andere persoonlijke gegevens van zijn directe naaste collega kan zien. Omdat die medewerker ooit onder deze manager heeft gewerkt.

 

Graag zouden wij zien dat jullie dit oppakken. Wij hebben hier een support melding voor aangemaakt 24867807. Maar zij zeiden dat zij ons hier niet mee kunnen helpen. 

 

Met vriendelijke groet,
Wesley Willemsen

5 Opmerkingen
John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman (Bijgewerkt ‎16-11-2022 10:14 door John Bouwman )

Zeer terechte constatering, wij pleiten er ook al heel lang voor om het verhangen van de afdelingen en het muteren van de manager historisch te maken. Zo dek je eventueel ook de rapportages goed af.

lauraholm
VISMA
door lauraholm

@WesleyW Bedankt voor het melden van dit item! We zullen dit onderzoeken en ook aan onze juridische medewerkers voorleggen. Tot die tijd heb ik de titel aangepast naar een neutralere titel, totdat we een conclusie hebben. Natuurlijk zullen we dit via dit medium met je delen.  

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg
Status changed to: Status: In onderzoek
 
WesleyW
CHAMPION *
door WesleyW

Wij hebben het nu het zien van oud medewerkers uitgezet, en hopen op geen klachten of extra werk voor de salarisadministratie. Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg
Status changed to: Status: Bestaat al

@WesleyW dank voor je reactie!

Ik zal deze wens dan sluiten.