Mijn Communities
Help
Savas Yildiz
CONTRIBUTOR **

Tenaamstelling IBAN nummer wijzigen

door Savas Yildiz (Bijgewerkt ‎30-07-2024 14:26 door Remco te Ronde VISMA )
Status: Afgewezen

We hadden een medewerker die i.v.m. scheiding tenaamstelling van IBAN nummer wilde wijzigen. Voorheen kon dit in het Self Service formulier dat we gebruikten. Dit formulier is uitgefaseerd en nu gebruiken we de app-versie. Hierin kan alleen het IBAN nummer worden gewijzigd, maar niet de tenaamstelling.

 

Is het een idee om de tenaamstelling ook te kunnen wijzigen?

3 Opmerkingen
door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Afgewezen

Beste @Savas Yildiz ,

 

Bedankt voor dit idee. Ik zal toelichten waarom in de nieuwe schermen voor 'betalingsgegevens' het veld 'afwijkende tenaamstelling' niet voorkomt:

 

De wetgeving schrijft voor: 

''Het loon moet giraal aan de werknemer worden uitbetaald op een rekening die (mede) op naam staat van de werknemer, zodat vastgesteld kan worden of tenminste het netto equivalent van het wettelijk minimumloon is betaald.'' (bron rijksoverheid)

 

Simpel gezegd. Voor rekeningnummer 1 (waarmee het salaris wordt betaald) zou het veld 'afwijkende tenaamstelling' altijd <leeg> moeten zijn. Hierdoor wordt de salarisbetaling via Gemal / Betaalmanager altijd gedaan op de naam van de medewerker zoals vastgelegd in Youforce/HR Core.

Marcel Bouman
CHAMPION ***
door Marcel Bouman

@Remco te Ronde nu ik erover nadenk ik het toch wel vreemd dat je dat niet kan aanpassen. Ik onderschrijf hetgeen je aangeeft in het kader van de WAS. maar veel medewerkers maken gebruik van een en/of-rekening en vermelden dan beide namen bij de afwijkende tenaamstelling (ter info: omdat wij ihkv de WAS automatisch een verklaring van de tenaamstelling in PDOL opnemen gebruiken wij hiervoor nog het Self Service proces, niet de app).

 

Want stel dat meneer Jansen een rekening heeft met mevrouw Pietersen, dan kan de tenaamstelling van de rekening Jansen-Pietersen zijn.

Vervolgens vinden ze elkaar niet meer zo leuk en gaat meneer Jansen verder met mevrouw De Vries, dan is de tenaamstelling Jansen-De Vries.

 

Als je dit niet kan aanpassen is dat:

a. niet zo leuk voor de medewerker want die ziet nog steeds de naam van de ex-partner bij de bankrekening op de salarisstrook 

b. mogelijk problemen met de betaling bij naam/nummer controle? Eerlijk gezegd weet ik niet hoe strikt en intelligent dat tegenwoordig werkt, maar zou een probleem kunnen zijn.

door Remco te Ronde

Hoi @Marcel Bouman ,


Bedankt voor je aanvullende opmerking. Dat houdt ons scherp! Op basis van jouw feedback nog even geschakeld met mijn collega's van consultancy die zowel implementaties doen bij nieuwe organisaties als bij bestaande gebruikers van Youforce. 

 

Het is inderdaad een bekende situatie dat ''vroeger'' (toen meneer Jansen en mevrouw Pietersen nog een gelukkig stel waren😉) de afwijkende tenaamstelling gevuld werd bij rekeningnummer 1 (de salarisrekening). Maar dat is niet meer gebruikelijk. Bij volledig nieuwe organisaties die voor het eerst starten met Youforce wordt het gegeven bij bestaande medewerkers niet gevuld*. En bij bestaande organisaties kan het de moeite waard zijn om te overwegen om bestaande 'afwijkende tenaamstellingen' te bekijken en eventueel volledig te verwijderen*. Kortom Payroll Gemal & Betaalmanager werken prima (of juist beter) zonder het veld 'afwijkende tenaamstelling'.

* Uitzondering bij salarisrekening nummer 1 is natuurlijk als er sprake is van bewindvoering.

 

Wat betreft de naam/nummer controle kant van de bank heb ik niet alle informatie. Het is wel zo dat dit soort controles voor jou en mij als ''normale mensen'' standaard in de online bankieren app zit. Maar dit soort diensten werken vaak anders bij een zakelijke betaalrekening. Of er zijn aanvullende kosten verbonden. Mede daarom zijn er ook commerciele diensten die een dergelijke validatie tegen aanvullende kosten aanbieden (zie bijvoorbeeld: https://surepay.nl/). Hoe dat eventueel binnen jullie organisatie en bank werkt zouden de collega's van de Financiele Administratie waarschijnlijk weten.