Mine områder
Hjelp
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Forbedre/korrigere kredittvurdering

av amundsf
Status: Stem - Vi vurderer!

Ved kredittvurdering tror jeg kundens totale saldo blir beregnet som:

  • Åpne ordrer EKSL mva
  • Åpne fakturaer INKL mva

Her bør dere gå for ENTEN eksl eller inkl. mva. da det nå blir vanskelig å sette rett kredittgrense.

Da mva for de fleste er refunderbar og ulike artikler kan ha ulike mva-satser enker jeg at det enkleste er at kreditt vurderes eksl mva. Det viktigste er dog ikke hva som velges, men at velger en av dem.

 

Takk!

6 Kommentarer
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

Håper dette snart kan løses slik at summerer epler og epler og ikke epler og pærer - da får aldri regnestykket gitt mening...

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

Hei!

Håper virkelig at denne feilen kan ses på. Fornuftig styring av kreditt er umulig når ordrer er eksl mva og åpne poster inkl mva.

 

Ta f.eks. en kunde som er satt opp med kredittsperre og kredittgrense 1, men som forskuddsbetaler 50.000 - og skal kunne handle for dette beløpet, men ikke mer.

Slik kredittløsningen er i dag vil kunden da kunne handle inntil 50.000 eksl mva => 62.500 inkl mva.

Når ordrene da faktureres står kunden plutselig med 12.500 skyldig - mens meningen/avtalen var at maks skulle handle for 50.000.

 

Kredittsjekken bør endres til å hente beløp inkl mva også for åpne ordrer.

 

Håper virkelig at dette kan rettes opp, jo før jo bedre.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei,

Er det kredittsjekk i Bizweb du benytter? 

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

Nei, dette er snakk om den automatiske kredittvurderingen Global gjør: Altså kundens saldo mot kredittgrense.

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf (Oppdatert ‎02-03-2019 14:48 av amundsf )

For å prøve å tydeliggjøre saken, slik gjenskapes den:

 

  1. Sett opp kunden med en kredittgrense - for enkelthets skyld kr. 1.000,-
  2. Lag en ordre på 600 eksl mva / 750 inkl mva => Det gis ingen varsel når avslutter ordren (riktig)
  3. Oppdater fakturajournalen
  4. Lag en ny ordre på 220 eksl mva / 275 inkl mva => Når avslutter ordren forventer man varsel siden (750+275) > 1.000, men ingen varsel gis
  5. Endre ordren til 300 eksl mva => Kundens saldo beregnes til 1.050 og og det gis varsel siden dette er over kredittgrensen på kr. 1.000:KredittVG.JPG

 

Men dette gir jo altså ikke mening siden summerer bokført inkl mva og åpne ordrer eksl mva.

Det spiller ingen stor rolle om endrer til å lese inkl eller eksl mva - bare det er likt i begge registre. Vil dog tro at det enkleste vil være å hente inkl mva.

av Merete Guttulsrød Andersen1
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"