Mine områder
Hjelp
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Mindre bruk av ustrukturert betaling

av amundsf (Oppdatert ‎24-08-2020 16:48 av amundsf )
Status: Stem - Vi vurderer!

Hei!

Ved remittering via AutoPay blir alle betalinger hvor beløpet avviker konverter til "ustrukturert betaling". Om jeg forstår det riktig så betyr det at betalingen merkes med tekst og ikke KID? Det er jo i så fall ganske tungvint for mottaker og jeg har derfor 2-3 ønsker rundt dette.

 

1. Bedre beskrivelse i melding til bruker

Tenker det hadde vært veldig positivt om dette ble bedre forklart i meldingen man får i Global. Hva en ustrukturert betaling betyr forstod jeg ikke før en leverandør tok kontakt og lurte på hvorfor de måtte hente bankbilagene manuelt.

 

2. Ikke ustrukturert ved kontantrabatt

Hos flertallet av våre vareleverandører har vi det som i Global kalles "kontantrabatt". Gitt at vi har bokført tidlig nok til å betale innenfor antall dager avtalt med leverandør trekker Global da automatisk fra avtalt prosent på betalingen.

 

Men dette gjør at kanskje så mye som 80% av våre betalinger blir "ustrukturert"/melding og ikke KID.
Jeg ser ikke hvorfor en betaling med kontantrabatt ikke kan betales med KID?

 

Forhåpentligvis er jo mottakersystemet minst på nivå med Global og vil selv forstå at trukket beløp er kontantrabatt og føre dette selv - så lenge betalingen gjøres med KID. Når betalingen i stedet merkes med melding/tekst vil prosessen for mange bli helmanuell.

 

3. Nødvendig med ustrukturert når overstyrer beløp?

Sett at har fått en faktura på 15.000, men som vi av en eller annen grunn bare vil betale 10.000 for foreløpig og derfor overstyrer beløpet via "endring av remitteringstransaksjon" . Pr. i dag sender vel Global da denne betalingen merket med tekst? Og det samme hvis seinere betaler restbeløpet på 5.000?


Jeg ser ikke helt at det egentlig er ønskelig? Ville det ikke vært mye mer effektivt for mottaker at disse betalingene brukte KID slik at automatikken funker for bokføringen?

1 Kommentar
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

For punkt 2 og 3:
En god løsning her ville vært om dette legges som en innstilling i leverandørens remitteringsprofil. Noe sånt som "bruk KID ved avvikende beløp".


Hvis det da er leverandører som ønsker at avvikende beløp kommer som tekst kan man velge det - og for de resterende benyttes KID slik at ting går automatisk.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"