Mine områder
Hjelp
ERiise
CONTRIBUTOR *

Samle Innkjøpslinjer uavhengig av leveringsdato

av ERiise
Status: Åpen Idé

Når vi nå leverte webportal til en kunde av oss, hvor alle ansatte kunne bestille hver for seg ser vi at når vi skal generere innkjøp av disse, blir innkjøpsordren opp i mot ubrukelig. Fordi at det splitter like linjer, dersom det har ulik leveringsdato. Og i mange tilfeller er ikke ordrens leveringsdato aktuell mot bestillingen uansett.

Eksempel: 

Vi har en webportal mot 1000 stk ansatte. De har 30 dager på seg å benytte et sponset budsjett fra arbeidsgiver. Inne på webportalen er der ca. 30 ulike produkter (klær) fra en og samme leverandør. Hvert produkt har la oss si 6 varianter under seg (Størrelser), som skal maksimalt bli 180 linjer. Men siden disse blir bestilt over 30 dager og kommer inn i systemet med ulike leveringsdatoer, klarer ikke systemet å slå sammen disse linjene. derfor blir det ikke 180 linjer, men i verste tilfelle 180x30 = 5400 linjer, som i vår mal tilsvarer 270 sider.

 

Dette gjør at innkjøpsordren er ubrukelig og kan ikke sendes og må eventuelt bearbeides manuelt i excel.
Om der var en knapp i "Opprett Innkjøpsordre"-modulen som het "Ignorer leveringsdato", eller "samle uavhengig av dato", ville dette kjøpet blitt 180 linjer, maks uansett.

Mulig at dette er et unikt problem for oss, men jeg ser ikke helt hensikten i det hele tatt at linjene skal bli skilt opp til å begynne med. Om man vil ha det skilt opp er de mye mer hensiktsmessig å dele opp i flere innkjøp både for mottak og faktura.

Håper dere ser problemstillingen 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"