Mine områder
Hjelp

Felt E-post endres til å hete Brukernavn Expense

av Anne Stine Kjelstad
Status: Ikke prioritert

Etter overgang til ny Expense (3.7) ser vi kun et felt med e-post adresse på den ansatte. Dette skal være brukeren, den ansatte er knyttet mot, har jeg fått forklart.

Det ville vært mer forklarende om feltet ble navngitt med "Brukernavn Visma.nett", enn "E-post".

10 Kommentarer
av Ann Kjersti Lønning Selvåg

Dette støtter jeg til det fulle. Slik oppsettet er idag skaper det forvirring!

av Anne Stine Kjelstad

Har i etterkant oppdaget at feltet som ligger her ikke er brukernavn, men e-post adressen fra Visma Lønn.

 

Ønsker oss veldig at det er brukernavnet som fremkommer her.

På den måten kan konsulenten sjekke at brukeren selv har endret brukernavnet sitt, før de gjør samme endring i VL.

av Gunnar Glendrange

Setter denne som "prioriteres ikke", bl.a da ønsket er litt uklart.  Det kan også være den ansatte ønsker å ha et annet brukernavn enn det som er e-post adressen hos den aktuelle arbeidsgiveren. 

av Gunnar Glendrange
Status changed to: Status: Ikke prioritert
 
av Anne Stine Kjelstad

Vi snakker opp oversikten i Expense der lønnskjører feks. kan se detaljene på de ansatte, der navn, adresse og e-post adresse fremkommer.

Når en ansatt skal bytte brukernavn i Visma.net må brukernavnet endres i Visma.net før man kan endre endre e-post adressen i Visma Lønn.

I dag vises bare e-postadressen fra Visma Lønn, og det er derfor umulig for en som kjører lønnen å se om den ansatte faktisk har endret brukernavnet sitt.

Det er viktig at man kan kontrollere dette før man endrer i Visma Lønn for å unngå at man oppretter en ny bruker fra Visma Lønn. Da mister brukeren historikken i Expense.

Håper dere kan vurdere på nytt. 

av Gunnar Glendrange

Om du endrer e-posten i Visma Lønn på en ansatt som benytter Expense (eller andre Visma.net tjenester), så fungerer det helt fint!  

Det blir ingen ny bruker, og det påvirker ikke brukerens brukernavn i Visma.net  Det forblir som det var. 

av Anne Stine Kjelstad

hei igjen,

 

Da må jeg bare spørre når dette ble endret? 

Når du oppretter en nyansatt i VL så danner jo dette grunnlaget for brukeren i Visma.net? Når du endrer e-postadressen til brukeren i VL, så opplever vi at dette blir overført til Expense - Ansatt. Men det du sier at man nå kan endre denne e-post adressen i VL uten at det påvirker brukeren i Visma.net eller hvilken brukeren en registrert ansatt i Visma.net Expense er knyttet mot?

av Gunnar Glendrange

Det er lenge siden.  Kom en gang i VL11.x-sporet, om jeg ikke husker feil.

Ja, det jeg sier. Forutsatt at brukeren har tatt kontoen i bruk.  

Om du f.eks registrerte e-postadresse med skrivefeil i VL, slik at den ikke blir tatt i bruk, så kan du korrigere det i VL - da oppdateres Visma.net. 

av Anne Stine Kjelstad

Nei, nå tror jeg ikke jeg har klart å uttrykke meg slik at dere forstår.

 

Det  er heller ikke e-poster med skrivefeil som er utfordringen. Utfordringen, som vi ser flere ganger i uken, er når en bruker skal endre sin e-post adresse fordi han har fått ny mailadresse.

Bruker må da selv endre dette i Visma.net. Dersom vi endrer e-postadressen i VL først og overfører til Expense, blir det opprettet en ny bruker. Den ansatte vil da ikke ha historikk tilgjengelig, fordi han har fått nytt brukernavn.

 

Når konsulenter hos oss uten Admin-tilganger ikke kan sjekke at brukeren har endret brukernavnet sitt noe sted, er risikoen stor for at endring skjer i feil rekkefølge. 

 

Forsår du nå hva jeg mener?

av Gunnar Glendrange

Ja, jeg forstår:)  Det var det jeg svarte på i morges.  Det skaper ingen problemer å endre e-posten i Visma Lønn. Det påvirker ikke Visma.net.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"