Mine områder
Hjelp

Måltidsfradrag når reisen starter om ettermiddagen

av Eivind Smedsvig_
Status: Ikke prioritert

Jeg registrerer en reise som starter 22.10.18 kl. 12.00 og avsluttes 23.10.18 kl. 18.00. Holder jeg musepekeren over datoen i den første linjen under diettfanen, kommer det frem at perioden starter 22.10.18 kl. 12.00 og slutter 23.10.18 kl. 12. Dersom den reisende får dekket frokost 23.10.18, indikerer denne teksten at frokosten skal legges inn i linje 1. Men logikken i vinduet tilsier at frokosten skal legges inn i linje 2.

 

Måltidsfradraget og utbetalingen blir lik uansett hvilken linje en legger frokosten inn i, men den trekkpliktige delen blir ulik. Dersom frokosten legges inn i linje 1 blir det trekkpliktige beløpet kr. 148,00. I linje 2 blir det kr. 185.

Dersom en bruker satser inntil skattedirektoratets forskuddssatser blir utbetalingen ulik avhengig av hvor du legget måltidsfradraget.

 

Frokosttrekk på linje 1:

Diettgodtgjørelse
1 x Hotell, innland                         kr. 569,00

1 x Innenlands reise 6-12 timer   kr. 297,00

Måltidsfradrag                              kr. -113,80

 

Frokosttrekk på linje 2:

Diettgodtgjørelse
1 x Hotell, innland                         kr. 569,00

1 x Innenlands reise 6-12 timer   kr. 297,00

Måltidsfradrag                              kr. -150,80

 

Kommer dere til å gjøre noe med dette, slik at det blir mer brukervennlig og mindre forvirrende?

1 Kommentar
av Gunnar Glendrange
Status changed to: Status: Trenger mer informasjon

Takk for meget godt og detaljert innspill!

Ja, vi er fullt klar over utfordringen med "diettdøgn" - som jo er 24 timer fra reisens startet. Osv.

Og i ditt tilfelle, når reisen startet kl 12 ... så kan jo den starte med en lunsj.

 

Det ligger ikke helt i kortene at det skjer endringer her med det første, vi har vurdert forbedringer flere ganger uten helt å finne noe vi synes er nevneverdig mye bedre enn det vi har. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"