Mine områder
Hjelp

Hva skjer med lønnsslippene i Payroll?

av Jens Erik Mjølnerød
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Vi er blitt lovet ny lønnslipp rett over nyttår fra tidligere i fjor høst. Jeg har fortalt utallige kunder at det er på gang og dette skal bli bra. Men så hører jeg nå at dette er nedprioritert og blir skjøvet på. Da kjenner jeg at det koker litt. Vi klagde på lønnsslippen allerede i 2017 med manglende informasjon. Her må noen som bestemmer forstå at dette er respektløst ovenfor våre kunder og deres ansatte.

Mangler jeg ser som lite heldige:

1. Det er feil timesats på f.eks overtid

2. Lønnsslippen viser ikke akkumulerte verdier på lønnsarter uten transaksjon på inneværende måned.

3. "Netto utbetaltbeløpet" som den ansatte oppfatter som det som skal på lønnskonto er inkludert også trekk (fagforening / statlige trekk)

4. Naturalytelser (f.eks  l.art 14200) teller med i brutto lønn og når den ansatte trekker i fra skatt så tror han at han ikke har fått riktig beløp utbetalt. Det er ikke lett for de fleste å forstå seg på dette.

Det er sikkert flere andre behov og ønsker også, men dette er hva jeg har sett på som svært kjedelige mangler.

Det ble tidligere i høst presentert forslag til lønnsslipp og vi ble optimistiske.

ps.. la meg slippe å gå rundt å mugge i flere måneder nå og at det kan bli tatt et grep her.

7 Kommentarer
LNO
CHAMPION ***
av LNO

Kjempeviktig!!

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

Essensielt!

Sissil
CONTRIBUTOR **
av Sissil

Helt enig. Å sende ut lønnslipper til ansatte  som ikke er "riktige" eller har mangler er ikke greit. 

Timer ført i calender i desember som lønnes i januar kommer heller ikke med  under hittil i år. Det står 0,- i de feltene på ting som er ført i calender og det er jo rett slett feil. Så her må Visma på banen  asap å få rettet opp i slike elementære feil.

Eide Marianne
CHAMPION ***
av Eide Marianne

@Sissil Jeg har kommentert at det står 0 i hittil i år, og Visma har bekreftet at dette er en feil og at det er sendt videre til utvikling...

TIF
CONTRIBUTOR *
av TIF
Så enig så enig!! Og spesielt for utenlandske ansatte om knapt skjønner noe på lønnslippen annet enn tallene så er det særdeles riktig at ting stemmer på lønnslippen! Visma eier både Visma Lønn og H&L nå hvorfor i alle dager kan de ikke adoptere ting som fungerer fra disse programmene i stedet for å finne opp hjulet helt på nytt og da et flintstone hjul i stedet for å beholde et av ferrari hjulene de har fra før! Ikke bare har vi nå flere hundre forbannet ansatte som tror de ikke har fått utbetalt det de skal fordi naturalytelser ligger på feil sted på lønnslippen men vi på kontoret må sitte midt i årsoppgjøret og bruke flere dager på å forklare en etter en som ringer/sender mail eller kommer inn på kontoret hvordan ting henger sammen og noen lar til å og med advokaten sin ringe oss, og dem krever skriftlig svar tilbake! Jeg har til og med hatt telefon fra skatteetaten og nav fordi ansatte har sendt inn lønnslippene sine og de heller skjønner ikke hvorfor tallene ikke stemmer! Ikke noe rart at frustrasjonen når nye høyder her på huset med all den tiden vi kaster vekk med å forklare hva som er feil til alle og en hver, og spesielt når vi ser at det blir nedprioritert også.. dette er noe Visma presenterer ikke bare til kundene sine men også til alle de ansatte som kundene har! Til slutt blir det bare til at vi gir samme unnskyldning.. Beklager men vi måtte begynne med et lønnsprogrammet som er helt elendig! Jeg var faktisk på et lønnskurs og de brukte lønnslippen fra payroll som eksempel på hvordan en lønnslipp IKKE bør se ut, fordi det er så mye regelrett feilinformasjon på den! Ikke akkurat god reklame! Og payroll er begynt å få et elendig rykte på seg i regnskapsbransjen! Her må det tenkes på hva de prioriterer!
Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Hei @Jens Erik Mjølnerød , 

Vi har full forståelse for at dette er frustrerende. Dessverre så har vi måttet gjøre noe veldig tøffer prioriteringer nå for dette kvartalet, og da fikk vi ikke plass til denne. Det betyr absolutt ikke at vi ikke skal løse det, men vi må gjøre en ny vurdering av når det blir.

Mvh

Hanna

Bodil Smedseng
CONTRIBUTOR **
av Bodil Smedseng

Helt enig, gedigent tilbakeskritt ift H&L. Helt uforståelig at det ikke er mulig å få til at lønnsslippene viser akkumulert verdi på lønnsarter uten transaksjoner på inneværende måned. Jeg hadde virkelig håpet at det skulle vært fixet når vi gikk inn i nytt år slik at det ble rett framover. Bør prioriteres.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"