Mine områder
Hjelp
runaberg
CONTRIBUTOR **

Rapport for retroaktive verdier

av runaberg
Status: Stem - Vi vurderer!

Hadde nå en ansatt som begynte 25.10.21. Første lønnskjøring for denne personen var 15.11.21. Pga EKOM/fri telefon som var lagt inn f.o.m. samme dato fikk jeg en retroaktiv verdi som la seg på A07-rapport/a-melding for lønnsperiode 10-2021, med et forskuddstrekk på 50 %. Når jeg nå i termin 5 skulle avstemme lønn så fikk jeg et avvik på forskuddstrekk tilsvarende det retroaktive beløpet på denne ansatte. Etter å ha brukt mye tid, så fant jeg ut årsaken til avviket, men problemet er at man ikke har noe rapport som man kan ta ut for nettopp dette. Jeg måtte gå tilbake på lønnskjøringen, se på detaljer samt A07-rapporten for å finne ut dette. Faktisk veldig irriterende å bruke så mye tid samt måtte spørre support om hjelp for å finne ut av dette. Heller ikke intuitivt at det kun var EKOM som ble innrapportert som retroaktiv verdi og ikke lønn? Begge de faste transaksjonene var lagt inn med dato 25.10.21. Ja takk til en rapport for retroaktive verdier eller en egen regnskapsrapport hvor dette fremkommer i riktig periode, og da med forslag til "avsatt/skyldig lønn" kto 29xx. Det kan ikke være slik at vi hele tiden må forklare eks. revisor samt dokumentere hvorfor dette skjer, og som ikke er bokført i perioden pga manglende dokumentasjon. Dette avviket fremkommer først på regnskapsrapport i november (T6). Veldig uheldig tenker jeg, og i alle fall for selskap med et større antall ansatte enn oss.

7 Kommentarer
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Synes det er supert at du setter fokus på dette viktige temaet! Antar at mange er usikre på hva som blir de praktiske konsekvensene av retroaktive a-meldinger så føler Visma her har en informasjonsjobb å gjøre. Er det noe vi som jobber med lønn virkelig misliker så er det å føle at vi ikke har full kontroll. Og som du sier, hele lønnsområdet avstemmes regelmessig mot finansregnskapet så her trenger vi gode råd og tips til rutiner å følge.

Siri_Hovland
PARTNER
av Siri_Hovland

Godt innspill! Støttes.

Anne Botnevik
PARTNER
av Anne Botnevik

Veldig godt innlegg. Støttes.

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION *
av Anne Liv Skjeggedal

Veldig bra! Jeg støtter også.

av Wenche_Jacobsen
Status changed to: Status: Trenger mer informasjon

Hei @runaberg.

Jeg vet ikke om du er kjent med at vi har en egen rapport i HRM Analytics på retroaktive verdier. Denne skal hjelpe deg å se transaksjoner som er bokført i en periode, men innberettet i en annen. Jeg forslår du tar en nærmere titt på denne rapporten.

Du finner mer informasjon om HRM Analytics her:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Visma-net-HRM-Analytics-Rapporteringsv...

Vi ønsker gjerne å høre fra deg om denne rapporten ville hjulpet deg om du hadde kjent til denne når problemet oppsto.

Mvh

Wenche

Tommy Stensli1
PARTNER
av Tommy Stensli1

Hei. 

Rapporten som ligger i HRM Analytics viser kun transaksjoner fra ferdige lønnskjøringer. Vi trenger også en rapport som viser retrotransaksjoner på pågående lønnskjøringer. Dette er spesielt viktig for selskaper som har etterskuddslønn. Da blir det veldig mange transaksjoner og da må det finnes en rapport som viser disse på pågående lønnskjøringer. Man kan bruke transaksjonsoversikten, men hadde vært fint med en egen rapport på det. 

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"