Mijn Communities
Help

Hoe werkt 'opschakeling' in de Youforce app (& desktop)?

08-07-2022 12:49 (Bijgewerkt op 12-01-2024)
  • 7 Antwoorden
  • 0 kudos
  • 634 Weergaven

De Youforce app (& desktop) kent net zoals Self Service het zogenaamde 'opschakel-mechanisme'. Dit is bijvoorbeeld relevant wanneer een 'manager' een dienstverband heeft op de afdeling waar hij/zij ook zelf manager van is.

 

Bij de ontwikkeling hiervan hebben we veel gekeken naar de sterke punten, maar ook de verbeterpunten van Self Service. Graag lichten we het toe aan de hand van enkele voorbeelden

 

Opschakeling Youforce app werkt meerdere niveaus naar boven

Stel je gebruikt 'declaraties' in de Youforce app en hebt ingericht dat de rol manager (MGR) een declaratie moet goedkeuren. Dan wil je dat een manager nooit zijn eigen declaratie goedkeurt. Daarom wordt in een dergelijk geval opgeschakelt tot er een andere manager gevonden wordt. Natuurlijk moet de bovenliggende organisatorische eenheid wel een rol manager (MGR) hebben. Heeft een organisatielaag geen rol manager (MGR) dan gaat de opschakeling niet door naar nog één laag hoger.

 

Kennissessie Youforce app & desktop 29 maart 2022 (4).png

 

 

Opschakeling Youforce app werkt voor alle rollen

Stel je gebruikt de rol 'salarisadministratie' om declaraties goed te keuren. Ook andere rollen dan manager (MGR) worden opgeschakeld.

Kennissessie Youforce app & desktop 29 maart 2022 (5).png

 

 

Opschakeling Youforce app alleen indien noodzakelijk

Het kan voorkomen dat één afdeling twee managers (MGR) heeft. In een dergelijk voorbeeld hoeft opschakeling niet toegepast worden. Immers 'de andere manager' heeft gewoon de rechten om een declaratie goed te keuren.

Kennissessie Youforce app & desktop 29 maart 2022 (7).png

Opmerkingen
Paulien Rijsemus
CONTRIBUTOR **
door Paulien Rijsemus

@Remco te Ronde Dag, klopt het dat de functie van manager opschakelen anders werkt in de app, bijv bij declaraties dan Self Service.

Concreet: ik heb aan 1 OE 2 personen met de rol MGR hangen. Zij mogen niet elkaars declaraties goedkeuren maar van beide personen moet dat de 'bovenliggende' manager doen. In self service werkt dat prima. Nu zie ik in de declaratie app dat declaraties goedgekeurd moeten worden door de 'naastliggende manager' dat is niet de bedoeling. Hoe kan ik dat inregelen?

door Remco te Ronde

Goedemorgen @Paulien Rijsemus ,

 

Het klopt inderdaad dat het in de App net iets anders werkt dan in Self Service. Dat is bewust omdat we bij de ontwikkeling van de App goed hebben gekeken naar de werking van Self Service en alle gewenste verbeteringen. Zo was bijvoorbeeld 'opschakeling voor alle rollen' een hele nadrukkelijke wens. Ook kregen we via de Community onlangs de volgende vraag Opschalen op dezelfde manier in Youforce - Visma Community.

 

In jouw concrete voorbeeld is het laatste plaatje van dit kennisbank artikel van toepassing. 

 

Om het heel concreet te maken. De vraag in jouw situatie zou moeten zijn of beide MGR écht evenveel verantwoordelijkheid hebben voor die afdeling (organisatorische eenheid). Meest extreme voorbeeld, mogen beide MGR's iemand op staande voet ontslaan zonder te overleggen met de ander? Of is wellicht de ene persoonn de échte manager en de 2e MGR meer een soort ''back-up''-manager? In dat geval is het raadzaam om te overwegen om de roltoewijziging anders te doen. Bijvoorbeeld de ene persoon MGR maken en de andere BU (Back-up manager).

 

Kan je zo verder met je vraagstelling?

 

Paulien Rijsemus
CONTRIBUTOR **
door Paulien Rijsemus

Dank voor je reactie Remco, maar ik heb het nog niet voldoende helder hoe ik het op kan lossen.

 

Het gaat in deze gevallen erom dat beide managers hiërarchisch gelijkwaardig zijn en op dezelfde OE staan. Door ze juist beiden MGR te maken, worden ze beiden 'opgeschaald' en komen hun declaraties bij de 'bovenliggende' manager uit (in Self Service). Dat is ook de bedoeling. Als ik nu bij de ene de MGR weghaal, valt die persoon juist onder de afdeling waarvan de collega manager de MGR van is en komen óók de declaraties uit de collega manager, maar dan zowel in Self Service als in de declaratiemodule. En de bedoeling is juist dat ze bij de bovenliggende manager van die OE uitkomen. Snap je m'n 'probleem'?

 

door Remco te Ronde (Bijgewerkt ‎04-07-2024 16:28 door Remco te Ronde VISMA )

Hoi @Paulien Rijsemus ,

 

Heb even gekeken naar het advies wat we vanuit Visma|Raet geven op dit onderwerp (o.a. vanuit Consultancy). Het is moeilijk om dat advies (waarin diverse nuances zitten) in enkele zinnen als antwoord op te nemen op de community. Het beste kan je dus een overleg inplannen met een van onze consultants om goed door te praten over de autorisaties en de gevolgen van meerdere managers op één afdeling die ook nog eens ''zichzelf managen''. Zowel om de consequenties te overzien binnen Youforce als in eventueel andere gekoppelde systemen die ook de roltoewijzing uit HR Core als bron gebruiken.

 

Rekening houdend met bovenstaande zou het logisch zijn om te overwegen om te zorgen dat een manager niet langer onderdeel is van zijn/haar afdeling.

 

In een extreem versimpeld voorbeeld, hieronder uitgewerkt hoe je bijvoorbeeld een laag introduceert 'Management Salaris & HR administratie'

 

Voor (huidige situatie zoals beschreven door jou) Eventuele aanpassing
Voor.png Voorstel oplossing.png

 

Maar zoals gezegd. Een antwoord op de community is niet zo diepgravend als een advies van een van de consultants van Visma|Raet. Dus overweeg ook nadrukkelijk om je verder te laten adviseren door mijn collega's.

Alfaro Pentury
CONTRIBUTOR ***
door Alfaro Pentury

Hi @Paulien Rijsemus , hier hetzelfde probleem eigenlijk.

Graag hoor/lees ik wat de oplossing is.

 

Paulien Rijsemus
CONTRIBUTOR **
door Paulien Rijsemus

Dag Remco,

 

Bedankt voor je bericht en adviezen. Ik doe toch nog een poging om m'n vraag te verduidelijken, want ik zie in de reacties dat dit niet alleen bij ons speelt.

Die 2 managers staan al op een 'extra gecreëerde tussenlaag', dus niet op een OE van een team waar ze leiding aan geven. Het issues is juist dat ze 'gelijkwaardig' zijn en daarmee dus ook niet 'zichzelf' manager, maar door de hiërarchisch 'boven hun liggende' manager. Door bij 1 van de 2 de rol van manager 'weg te halen' verandert het probleem niet, want dat valt die 2e manager juist onder de 1e, terwijl het de bedoeling is dat ze beiden 'opgeschaald' worden naar de hogere lg. Hoe krijg ik dat voor elkaar binnen de declaratie module. 

door Remco te Ronde

Hoi @Paulien Rijsemus ,

 

Het klopt dat de verschillende situaties rondom 'opschakeling' ook wel eens bij andere organisaties speelt. Dit kennisbank artikel is daarom gemaakt om de werking uit te leggen. Vaak verduidelijkt het organogram de situaties.

 

Op basis van jouw beschrijving lijkt het mij dat in jullie situatie het voorbeeld speelt zoals beschreven onder 'Opschakeling Youforce app alleen indien noodzakelijk'.

 

Maar zoals eerder aangegeven is het lastig om die conclusie te trekken alleen op basis van jouw reactie op de Community en zonder jullie organisatiestructuur te kennen. Laten we daarom in contact treden om het verder te verduidelijken.

Medewerkers