Mijn Communities
Help

Automatisch boeken van inkoopfacturen

door Jim Zwetsloot

Om het verwerken van inkoopfacturen te vereenvoudigen, worden inkoopfacturen die via de API of AutoInvoice worden ontvangen, nu automatisch verwerkt en geboekt. Voorheen werden deze facturen als concept opgeslagen en moesten ze handmatig verwerkt worden.

De nieuwe functionaliteit is beschikbaar voor Visma eAccounting-gebruikers die werken met eAccounting Pro en voor gebruikers van Visma eAccounting Standaard en Pro in een samenwerking.

 

Deze nieuwe functionaliteit is actief als de goedkeuringsinstelling “Inkoopfacturen moeten worden goedgekeurd” niet is ingeschakeld in de bedrijfsinstellingen. Op de crediteurenkaart is een nieuwe optie beschikbaar: ‘Boek facturen automatisch’. Per crediteur kan worden aangegeven of de facturen automatisch geboekt moeten worden. Nadat de instelling actief is zal de eerste factuur die ontvangen wordt via de API of AutoInvoice nog als concept factuur binnenkomen. Nadat deze factuur is geboekt, zullen de volgende facturen voor de desbetreffende crediteur automatisch geboekt worden.

Automatisch boeken van inkoopfacturen.png

Automatisch geboekte facturen verschijnen onder de tabs 'Openst. bedrag' en 'Alle'. Ze zijn dikgedrukt totdat ze zijn aangeklikt, zodat je kunt zien dat ze automatisch zijn verwerkt. In de factuurhistorie kun je ook zien dat het gaat om een automatisch geboekte factuur.

Automatisch boeken van inkoopfacturen2.png

 

Automatisch boeken van inkoopfacturen3.png

1 Opmerking
Sander Kreuze
CHAMPION ***
door Sander Kreuze

Super Jim!

 

Voorwaarde kunnen instellen

Ik zou graag zien dat we het totaalbedrag van de factuur als voorwaarde kunnen instellen bij de crediteurstamgegevens voordat een factuur automatisch goedgekeurd of automatisch geboekt wordt.

 

Daarnaast een standaard voorwaarde "waarde" kunnen vastleggen in de bedrijfsinstellingen zodat bij iedere nieuwe crediteur een standaard voorwaarde wordt gevuld.

 

Voorbeeld

Een factuur van KPN komt binnen met een totaalbedrag van € 1210, de factuur dient in concept te blijven staan aangezien ik bij crediteur KPN de voorwaarde heb gezet op €100.