Mijn Communities
Help

Testers gezocht voor verbeterde bankherkenning

door Jim Zwetsloot (Bijgewerkt ‎12-06-2024 15:37 door Jim Zwetsloot VISMA )

Waar zijn we precies mee bezig?

 

Op dit moment is ons product team druk bezig met de ontwikkeling rondom het verbeteren van de factuurherkenning in de kas- en banktransacties. Hierdoor zullen ontvangen en betaalde facturen die via de directe bankkoppeling of CAMT.053 ingelezen worden in de meeste gevallen gematched of zelfs automatisch geboekt worden tegen de openstaande post in eAccounting. Dit proces vergelijkt de IBAN, de naam van de debiteur of crediteur, en het transactiebedrag met de gegevens van openstaande posten in eAccounting. Zo bepalen we of er een match is. Elke transactie krijgt een score op basis van de overeenkomsten; hoe hoger de score, des te waarschijnlijker de match. Afhankelijk van deze score besluiten we of een transactie direct automatisch geboekt wordt, gematcht kan worden voor controle en boeking, of dat er handmatig afgestemd moet worden.

 

Om een helder overzicht te behouden van automatisch versus handmatig geboekte transacties, introduceren we binnenkort twee nieuwe statussen onder Banktransacties huidige periode: Geboekt (automatisch) en Geboekt (handmatig).

 

Deze statussen worden al op korte termijn gereleased, het kan dus zijn dat je binnenkort in plaats van de huidige status Geboekt de status Geboekt (handmatig) zal zien staan.

 

Testers gezocht!

 

Wil je deze functionaliteit graag als eerste kunnen gebruiken? Dan hebben we goed nieuws.

We verwachten namelijk op korte termijn te kunnen starten met het testen van deze nieuwe functionaliteit en hiervoor zijn we op zoek naar pilot klanten.  

 

Deelname aan deze pilot vereist dat je bankmutaties importeert via directe bankkoppeling of CAMT.053-bestanden.

 

Ben je geïnteresseerd? Meld je dan snel aan via het volgende aanmeldingsformulier in te vullen. Op basis van de antwoorden op het formulier en het aantal aanmeldingen maken we een selectie van kandidaten. Zodra onze pilotfase van start gaat, nemen we contact met je op en voorzien we je van alle benodigde informatie. Samen bouwen we aan de toekomst van eAccounting! Doe vandaag nog mee en help ons jouw ervaring te verbeteren.

9 Opmerkingen
Sander Kreuze
CHAMPION ***
door Sander Kreuze

Super Jim, ik heb mij uiteraard aangemeld als tester. 

Zou fijn zijn dat er meer gebruikers zich aanmelden zodat er goed getest kan worden!

Wessel Huisman
CONTRIBUTOR ***
door Wessel Huisman

Super! Aangemeld en met smart aan het wachten. Erg benieuwd, goede zet op publiekelijk te gaan testen.

Schaap en Van Dijk
CONTRIBUTOR ***
door Schaap en Van Dijk

Goed bezig Jim, wij hebben ons zojuist aangemeld. 

LeDadaRentBV
EXPLORER *
door LeDadaRentBV

Wat mij niet duidelijk is of dit testen en verbeteren ook voor MT940 bestanden geld. Dat dit beter matcht.

Want uw helpdesk adviseerde mij indertijd om voor MT940 te kiezen en niet voor CAMT053 XML. Ik laad handmatig MT940 bestanden in eAccounting.

 

  1. Heb ik dan een verkeerde keuze gemaakt en werkt CAMT053 dan beter met matchen?
  2. En dan kan ik bij de ING nog kiezen uit CAMT053 XML of CAMT053 XML met batchdetails. Over welke CAMT053 heeft u het dan in uw testfase?
  3. En kan je halverwege het jaar voor een nieuwe maand overgaan van MT940 naar CAMT053?

Dat hoor ik graag terug.

Sjors

Sander Kreuze
CHAMPION ***
door Sander Kreuze

Hoi Sjors,

 

Wellicht kan Jim duidelijkheid geven of deze nieuwe matching ook voor MT940 bestanden geldt. Ik ga er wel van uit.

 

Mijn vraag aan jou; is de ING rekening niet te koppelen via een directe bankkoppeling? Hopelijk wel! Of is het een spaarrekening ING die hetzelfde IBAN heeft als de RC en je deze daarom niet kan koppelen voor directe bankkoppeling?

 

Hier vind je meer informatie: https://nl.visma.com/eaccounting/uitbreidingen/bankkoppeling/ing/

 

door Jim Zwetsloot

@LeDadaRentBV deze nieuwe verbetering geld niet voor MT940 bestanden. MT940 is een ouder formaat, waarbij de informatie minder gestructureerd is dan bij de bankkoppeling of CAMT.053, tevens bevat MT940 minder details. Ook zijn er veel kleine verschillen zijn op bankniveau, in tegenstelling tot de informatie bij de bankkoppeling. Om deze reden gaat dit bestandsformaat niet mee in deze verbetering.

Het kan wel zo zijn dat CAMT niet direct in de eerste release meegenomen wordt omdat we hier nog een aantal extra werkzaamheden voor moeten uitvoeren. Mijn advies is, zoals Sander ook aangeeft, om te werken met de directe bankkoppeling. Dit werkt het allerbest. Ga je toch werken met Camt. 053 dan zijn beide bestandsformaten die je noemt goed, eA maakt daar geen verschil in.

Ik verwacht dat halverwege het jaar overgaan van MT940 naar CAMT053 geen probleem is. Mochten hier toch nog aanvullende vragen zijn dan kan je het bet even contact zoeken met onze support afdeling.

Kostebe
CONTRIBUTOR *
door Kostebe

Zojuist aangemeld om te testen. Goed dat jullie deze vraag uitzetten bij de gebruikers 😉

LeDadaRentBV
EXPLORER *
door LeDadaRentBV

Hallo Jim en Sander,

 

Dank voor de feedback.

Ik heb de bankkoppeling aangemaakt en zal kijken of het die € 21 per jaar waard is.

Ook zal ik mij aanmelden voor de test.

door Jim Zwetsloot

We hebben inmiddels genoeg deelnemers voor de pilotfase. Nieuwe aanmeldingen zijn daarom niet meer mogelijk. Hartelijk dank aan iedereen die interesse heeft getoond! Zodra we starten neem ik contact op met iedereen die zich heeft aangemeld.