Mijn Communities
Help

Standaardrekeningen nu achteraf aan te passen in Visma eAccounting

door Jim Zwetsloot (Bijgewerkt ‎19-10-2022 10:58 door Jim Zwetsloot VISMA )
Als een Visma eAccounting-bedrijf is aangemaakt met een eigen rekeningschema vanuit een Auditfile, zijn de standaardrekeningen voor systeemfuncties terug te vinden in Instellingen - Bedrijfsinstellingen - Standaardrekeningen. Zodra deze rekeningen werden gebruikt in boekstukken, was het voorheen niet meer mogelijk om deze rekeningen aan te passen. 
 
Daar is nu verandering in gekomen; op de rekeningen voor debiteuren en crediteuren na, is het vanaf heden altijd mogelijk om de gekoppelde standaardrekeningen achteraf te wijzigen. Zo kan er flexibel worden omgegaan met wijzigingen in het rekeningschema, en kunnen eventueel foutief gekoppelde rekeningen eenvoudig zelf worden gecorrigeerd. Wijzigingen aan de standaardrekeningen zullen tevens worden gelogd in het rapport Gebruikshistorie, zodat altijd is terug te zien wat er precies is aangepast, en wanneer dat is gedaan.
 
image (18).png
2 Opmerkingen
Robert Kaiser
CONTRIBUTOR ***
door Robert Kaiser

Wij hebben een eigen rekeningschema ingevoerd bij de start met Visma (achteraf nooit meer doen ivm veel conflicten binnen boekingssjablomen, niet kunnen verwijderen van GBnrs e.d.), maar ik ben wel zeer benieuwd naar die laatste 2 tabbladen (satndaardrek + BTW codes). Die zie ik niet bij ons. Hoe kan dat?

 

M.vr.gr.

door Robert de Boer

Beste Robert,

 

Bedankt voor de reactie. Indien je een eigen rekeningschema vanuit een Auditfile hebt ingelezen dan zie je de laatste 2 tabbladen in de bedrijfsinstellingen. Indien je deze 2 tabbladen niet ziet dan heb je bij de start waarschijnlijk het standaard eAccounting rekeningschema aangevuld en ingelezen middels de optie import en export in de Instellingen (zonder inlezen auditfile). Via deze weg krijg je de extra tabbladen er niet bij. 

 

Indien er een auditfile wordt ingelezen wijk je volledig af van de standaardinrichting van eAccounting, waardoor je o.a. in de laatste 2 tabbladen zelf de standaardrekeningen moet instellen en de grootboekrekeningen aan de btw-codes moet koppelen. Dit brengt dus wat extra inrichtingswerkzaamheden met zich mee. 

 

Met vriendelijke groet,

Robert de Boer