Mina produkter
Hjälp

8.18: E-posta orderbekräftelse till kontakt

av Christian Sandell

I version 8.18 har det gjorts förändringar i hur orderbekräftelse kan epostas. Numera går det att skicka orderbekräftelse till kontaktpersonen som är registrerad på ordern. 

 

Under Kund - Utskicksinställningar har det tillkommit nya valmöjligheter. Under Kontakttyp kan man nu välja Document Contact samt checkboxen Till. Dessa möjliggör att sända epost från Försäljningsordern till kontaktpersonen som väljs i orderhuvudet.

image.png

 

Markera Sales Order (under Utskick), välj Document Contact under Kontakttyp. Nu kommer systemet  att använda sig av epostadressen från Kontakt. 

image.png

 

 

image.png

 

Eposten som skickas ut kommer att använda leveransadressen i Till-fältet, med en kopia till kontaktpersonen som vi uppgav i orderhuvudet. 

 

image.png

 

Det går att sätta kontaktpersonen i Till-fältet i Eposten, genom att markera checkboxen Till under Utskicksinställningar

image.png

Glöm inte att markera Sales order under Utskick först.

 

Observera att Document contact inte fungerar om du e-postar orderbekräftelsen via Rapporter - Skriv ut Försäljningsorder/Offert - Skicka från Ordern (SO301000).

 

 

1 Kommentar
Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej,

Nu när det är trassel med Scheman så har jag märkt att mailet inte går iväg om jag på kunden inte har valt att lägga till en kontakt utan låter det fältet vara tomt på en försäljningsorder. Har inte upplevt att det varit så tidigare utan att ett OE skickats när ingen kontakt har lagts till och mailet har gått iväg till den adress som är angiven i Leveransadress fliken. Vet ni om det beror på om det är för att schemaläggningen just nu trasslar?

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här