Mina produkter
Hjälp

Visma.net Service Design projekt

av Christian Sandell

Under hösten 2019 bedrevs ett projekt inom Service Design för Visma.net ERP. Målet med projektet var att mappa upp hela kundresan baserat på resultat från kundintervjuer, samt få insikt i hur vi kan förbättra existerande tjänster och komma på nya idéer utifrån diskussioner med våra kunder. Kundresan sträcker sig från första kontakt, till implementation, användande och support.

 

Service design är en kundcentrerad process som kombinerar olika metoder och förståelse för att skapa en helhetssyn. Är du intresserad av att läsa mer om metoden finns mer information här

 

Kundintervjuer

Totalt intervjuades nära 25 personer, där knappt 240 insikter identifierades:

 

  • 51 aha’s
  • 61 positiva kommentarer/förslag
  • 121 konstruktiva kommentarer/förslag

 

Detta utmynnade i olika tema som vi arbetade vidare med i workshopar med flera av de kunder som varit med under intervjuerna samt några partners.

 

Fem tema

  • Kommunikation av nya funktioner: Hur får jag som kund reda på nya funktioner och hur de fungerar?

 

  • Misstag och konsekvens: Hur korrigerar jag mina misstag? Hur hjälper Visma mig som användare att undvika göra misstag?

 

  • Partners: Vad behöver partners för att göra kunder nöjda? 

 

  • Uppföljning: Hur ser jag vad som måste följas upp i tjänsterna?

 

  • Komplexitet: Hur kan jag som användare förstå tjänsterna bättre och använda dem på bästa sätt

 

Vad har hänt efter projektet?

Vi arbetar kontinuerligt utifrån de erfarenheter och feedback som togs fram i Service Design-projektet. Resan är inte på något sätt över, men några av de saker som vi hittills gjort relaterat till projektet är följande:

 

  • Senaste nyheter/versioner synligt från Visma.net startsida

image.png

 

  • Tidigare och mer information om nya versioner på Communityt

  • In App meddelanden (Autopay)

image.png

 

  • Förbättrad hantering i fönstret betalningsförslag (t.ex. markera alla-funktionaliteten, filtrera per datum, hantering kreditfakturor)

  • Förbättrade felmeddelanden i Autopay

  • Partners användartips i Community

  • Tätare Certification update for partners som en del av partners Certifieringsprogram

  • Notifieringar (releasas i slutet av maj)

  • Regler för fakturainboxen

  • Uppdaterad och utökad dokumentation

 

Avslutningsvis vill vi rikta ett stort tack till de kunder som tog sig tid att medverka projektet!

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här