Mina produkter
Hjälp

GDPR och Visma Severa

av Anonymous

Detta dokument syftar till att förklara hur GDPR påverkar er verksamhet och hur ni kan säkerställa att ni uppfyller kraven kring GDPR när ni använder Visma Severa.

Se det bifogade dokumentet nedan. 

2 Kommentarer
Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej Susanne,

 

Ett par frågor kring innehållet i filen du har laddat upp:

Varför har ni valt att man enbart kan anonymisera användare istället för att radera dem helt?

 

Om jag rensar data i Severa, när försvinner de då fullt ut? ○ Data lagras på backuper i 2 veckor och därefter är de borta.
Fråga på ovan: Rensa är det lika med att de kunder som jag har valt att radera rensas bort eller vilken data är det ni syftar på har rensats här?

 

Ni skriver inte när era anpassningar ska finnas på plats - kommer de vara helt klara till 25 maj?

 

Mvh

Karin

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej!

Några svar på dina frågor: 

  1. Varför anonymisera istället för att ta bort användare? 
    Svar: Det finns en del tekniska svårigheter med att ta bort användare eftersom det bl.a. finns kopplade tidrapporter och aktiviteter till dem, istället används anonymisering vilket har samma effekt, dvs man kan inte se eller återskapa användarens personliga uppgifter. 
  2. När försvinner rensade data?
    Svar: De försvinner från er miljö när du rensar dem, men eftersom vi sparar backuper i två veckor finns de kvar i backuperna, men ingen användare har åtkomst till dessa data. 
  3. När kommer anpassningarna avseende GDPR att finnas på plats?
    Svar: Alla anpassningar som nämns i dokumentet utom Aktivitetshistoriken kommer att vara på plats till den 25 maj. Aktivitetshistoriken kommer att finnas på plats under 2018, men det finns inget exakt datum ännu.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här