Mine områder
Hjelp

Autoinvoice i Mamut One støtter nå å levere eFaktura direkte til Vipps Regning

av Henrik Horn (Oppdatert ‎03-01-2019 10:01 av Anders Johansen VISMA )

Vipps Regning er nå blitt en del av standardløsningen for levering av fakturaer til privatpersoner gjennom AutoInvoice. Det vil si at hvis at benytter du Mamut Autoinvoice til å sende efakturaer til privatpersoner kan disse nå motta fakturaen direkte i sin Vipps app som en Vipps Regning.

 

 Den nye avtalen sørger da for at AutoInvoice vil prøve å sende fakturaen elektronisk til mottaker, enten som eFaktura eller til Vipps Regning. Prisen er den samme om fakturaen blir sendt som eFaktura eller til Vipps Regning. Ingen ekstra gebyrer fra banken, hverken for avsender eller mottaker.

 

Fordeler med denne nye løsningen:

  1. Kun én avtale å inngå
  2. Innbetalingene fra Vipps går nå på vanlig måte. 
  3. Vedlegg til fakturaen støttes nå også av Vipps Regning
  4. Saldo på bankkontoen til Vipps-brukeren er nå tilgjengelig i Vipps, slik at det er enklere for mottaker av fakturaen å ha oversikt over dette.
  5. Samme pris fra Visma på eFaktura og Vipps Regning, ingen ekstra gebyrer fra bankene eller Vipps, hverken for avsender eller mottaker.

 

Hva må jeg gjøre i Mamut One for å levere fakturaer til Vipps som Vipps Regning?

 

Benytter du allerede i dag eFaktura til privatpersoner behøver du ikke gjøre noe. Autoinvoice vil levere til Vipps Regning dersom mottakeren av fakturaen har satt opp dette i sin nettbank/app. Dersom de ikke har gjort det vil de leveres som vanlig, som en eFaktura i nettbanken. Leveringsmetoden vil stå i oversikten over sendte eFakturaer i Mamut One, og de som går til Vipps regning vil ha leveringstype "Vipps Faktura".

 

Dersom du ikke bruker eFaktura til privatpersoner i dag, men vil ta det i bruk kan du lese her hvordan det gjøres.

 

Kan jeg velge kun å sende til Vipps Regning?

Nei, slik det fungerer i dag er at du sender en eFaktura til en privatperson. Dersom kunden din ikke har aktivert Vipps Regning, vil fakturaer leveres som en eFaktura til nettbanken (for enkelte banker vil den også da vises i Vipps).

 

Om privatpersonen ikke har godkjent din bedrift som leverandør av eFaktura når de får forespørselen fra Autoinvoice (eller har i sin nettbank satt opp at de sier ja takk til alt) vil fakturaen leveres per e-post. Finnes ingen e-post registert på kunden i Mamut One, vil fakturaen sendes per post. 

 

Hva bør jeg tenke på dersom jeg bruker eFaktura til privatpersoner med tanke på Vipps Regning?

Hele konseptet er at du ikke skal behøve å tenke så mye på hvordan kunden får fakturaen, men bare vite at fakturaen vil bli levert slik mottaker ønsker. Løsningen tar høyde for Vipps, eFaktura, e-post eller print. Det kan være lurt å informere kunder om at de vil kunne motta fakturaen i Vipps dersom de selv har aktivert denne for mottak av Vipps regning.