Mine områder
Hjelp

Hva skjer når Mamut Online avsluttes 31.05?

av Henrik Horn (Oppdatert ‎28-05-2019 14:18 av Henrik Horn VISMA )

Siste dag for å bruke Mamut Online er 31.05.2019. Fra kl 24.00 denne dagen vil tjenesten ikke lenger være tilgjengelig. Dersom du forsøker å logge inn via www.mamutonline.com vil du bli møtt med en melding som sier at tjenesten ikke lengre er tilgjengelig. Vi anbefaler alle å lese hele denne artikkelen for å unngå misforståelser.



Under følger de vanligste spørsmål rundt emnet.



MERK! Det er viktig å presisere at dette gjelder kun Mamut Online, og ikke selve økonomisystemet ditt (Mamut Enterprise og/eller Mamut Office eller Mamut Application Hosting).

 

 

Mamut Online startside.PNG

 

 

 

 

 

 

FAQ

 

Hva er Mamut Online?

Mamut Online er en tjeneste for å laste opp deler av din database til vår server, og gir deg tilgang til å gjøre enkelte oppgaver på nettet mens den synkroniserer mot din lokale database. De alle fleste Mamut kunder bruker denne kun til å sende elektroniske fakturaer i dag. Man kan komme til tjenesten ved å logge på www.mamutonline.com. Denne løsningen må ikke forveksles med Mamut Application Hosting som er hele Mamut programmet ditt driftet av oss via nettet.  

 

Hva betyr Mamut One?

Mamut One er en samlebetegnelse for økonomisystemet og de tjenestene man har rundt. Selve økonomisystemet ditt/programmet heter Mamut Enterprise, eller Mamut Office.

Dette ser du under Hjelp - Om inne i ditt system.

 

 

Hva betyr dette for meg som ikke bruker Mamut Online?

Dersom du ikke bruker Mamut Online i dag, betyr avviklingen ingenting. Ditt Mamut program vil ikke påvirkes av dette, og vil fungere akkurat som før.

 

Hva skjer med sending og mottak av eFaktura dersom jeg ikke har aktivert ny løsning fra 1.juni?

Bruker du Mamut Online til å sende og motta eFakturaer og du ikke har byttet til ny løsning, vil du ikke kunne sende eFakturaer fra 1.Juni. Merk! Du blir ikke avregistrert som mottaker av eFaktura og disse vil da ligge i kø til du aktiverer den nye løsningen for eFaktura i Mamut. De inngående fakturaene vil da bli tilgjengelig der etter aktivering.

 

 

Jeg har aldri tatt Mamut Online i bruk, men har aktivert den. Vil denne synkroniseringen deaktiveres automatisk?

Nei, din maskin vil fortsette å prøve å synkronisere med Mamut Online. Da dette vil bruke av maskinens ressurser anbefales det å deaktivere Mamut Online synken.

 

Hvordan deaktiverer jeg Mamut Online?

Du kan enkelt deaktivere Mamut Online ved å gå til Vis - Innstillinger - Firma - Innstillinger per modul - Mamut Online og velge koble fra. Du trenger en gyldig Mamut ID og passord for å få koblet fra. Mamut ID er brukerens epostadresse, som benyttes ved innlogging på mamutonline.com. Klikk på “Glemt eller utdatert passord?”, hvis du trenger passordet til din Mamut ID. Hvis du er usikker på hvilken epostadresse som er deres Mamut ID, kan du kontakte support.

 

Hva betyr dette for meg som benytter Mamut Online kun til å sende elektroniske fakturaer?

Dersom du kun bruker Mamut Online til å sende elektroniske fakturaer, så er det en enkel prosess å bytte til den nye løsningen og deaktivere den gamle. Den nye løsningen er vesentlig mer stabil, enklere i bruk og gir noen andre fordeler enn den gamle. Det anbefales å gjøres snarest, men senest før utgangen av mai 2019.

les her hvordan du enkelt aktiverer den nye løsningen.

 

Hva betyr dette for meg som bruker Mamut online til andre ting enn elektroniske fakturaer, for eksempel kundeoppfølging og timeregistrering?

Dersom du bruker Mamut Online til andre ting enn eFaktura, anbefales det å kontakte vår salgsavdeling for å se på mulige alternativer til å løse de behovene man har.

 

Har Visma Mamut planer om å avslutte Mamut One?

Nei, det finnes ingen planer i dag om å avslutte Mamut One. Har du spørsmål om dette må du gjerne ta kontakt med oss.

 

Vi bruker en 3.parts ekstern løsning for å overføre timer til Mamut. Vil dette påvirke oss?

Nei, 3.parts løsninger med integrasjon til timer i Mamut har ikke integrasjon mot Mamut Online, men mot den lokale databasen.

 

Finnes det noen funksjon for godkjenning av inngående faktura i nye Mamut Autoinvoice?

Nei, men det er noe vi undersøker for til jule versjonen av Mamut One. Det vil i tilfelle bli en veldig enkel godkjenningsløsning. Har man behov for avansert godkjenning av inngående fakturaer finnes andre Visma løsninger som har god håndtering av dette. Det finnes også tredjeparts integrasjoner til Mamut One, for eksempel Compello som håndterer dette.