Mine områder
Hjelp

Velkommen til min dagbok om Visma Periode & År

av Edvard Ramstad (Oppdatert ‎14-11-2022 13:49 av Edvard Ramstad VISMA )

Jeg vet godt at det ikke er plankekjøring å bytte årsoppgjørssystem. Som produktsjef ønsker jeg å dele den innsikten jeg har om Visma Periode & År, for å holde deg oppdatert på hva vi faktisk jobber med. I denne dagboken vil jeg dele noen tips og triks, i tillegg til å geleide deg gjennom de periodene du river deg i håret og opplever at Periode & år kanskje ikke er din beste venn. Du vil med andre ord få verdifull informasjon om produktet, helt ufiltrert. 

 

Så, la oss komme i gang.

Forbedret Funksjonalitet

 

For mange er Visma Periode & År - et nytt produkt, men sannheten er at produktet allerede har vært tilgjengelig i noen år -, og stadig utvikler ny funksjonalitet. Dette vil garantert forbedre din brukeropplevelse. Noen av grepene vi har gjort er blant annet å legge til en ny funksjonalitet for å deaktivere kunder - endelig, eller hva? Med en tydelig og god oversikt over aktive klienter vil du enklere kunne orientere deg i systemet. 

Jeg kan også informere om at vi har støtte for enklere bytte mellom klienter. Jeg vet at akkurat det har gjort litt vondt, men nå løser det seg også.

 

Vi har i tillegg ytterligere forbedret vår drilldown-funksjonalitet i systemet, så du enklere kan finne frem til bilagene som utgjør de ulike postene i systemet. Vi er integrert med flere økonomisystem og tar en kopi av hele databasen, som gjør at du aldri trenger å forlate systemet for å sjekke hva som var bokført. Smart, ikke sant?

 

2022 byr også på ny MVA-melding. Denne håndteres nå i Visma Periode & År. Den skiller seg noe fra det tidligere avstemmingsvinduet da vi har gjort forenklinger. Nå henter vi hvilket system du har sendt MVA meldingen fra også. Det betyr full sporbarhet i arbeidsprosessen din. Vi har fjernet de manuelle feltene for utfylling av betalingsinfo. Hva er grunnen til det? Om momsen ikke er betalt, bør den stå som en åpen post. Det er ingen grunn til å fylle ut felter manuelt for dette lenger. I tillegg kjøres det flere kontroller av avgiftsgrunnlaget i økonomisystemet før innsending, som gjør at vi ikke trenger å gjøre det samme i Periode & År. 

 

Bugs og håndtering av disse

Vi som alle andre programvareselskaper har bugs og feil i systemene våre. Det kommer man sjelden utenom. Det som er viktig er hvordan man håndterer disse og hvor fort man klarer å fikse dem. Fordelen med et skybasert system er at vi kan levere endringer løpende, uten at du merker det. Oppdager du en feil må du melde den til support. Da kontaktes utviklingsavdelingen, og vi tar tak i det med en gang. Mange feil rettes allerede samme dag som de meldes.

 

Vi har sluppet mye ny funksjonalitet. Det har ført til utfordringer med blant annet integrasjonen mot Altinn. Vi slet med innhenting av den nye MVA-meldingen de første 24 timene etter lansering, men vi fikk i samarbeid med dere, kjære kunder, fikset det raskt. Vi har også hatt utfordringer med henting av gamle data fra Visma Business, men det har vi løst med en tidsbegrensning på importen. 

Ny skattemelding - vi er klare for ENK

 

Som du sikkert har fått med deg, har vi også fått støtte for ny skattemelding. “Regnskapsplikttype 1” og “Regnskapsplikttype 2” støttes nå i løsningen, tidligere kjent som næringsoppgave 1 og næringsoppgave 2. Fra og med neste år er dette den obligatoriske måten å sende inn skattemeldingen (for ENK), men vi har den klar allerede nå. Ta det helt med ro - dette blir en lek.

 

Næringsoppgaven og vedleggsskjemaene har nå blitt erstattet med en næringsspesifikasjon som legges ved skattemeldingen. Skattemeldingen sendes da inn via et standardisert digitalt format. Dette betyr at vi ikke lenger støtter RF-skjema, dersom du vil sende inn en skattemelding for ENK - En ypperlig anledning til å teste ny skattemelding, og ikke minst fremtidens system der-.

 

Nå har du fått en liten smakebit av hva Visma Periode & År kan tilby, og i tiden fremover vil jeg gå nærmere inn på detaljert funksjonalitet og dele mine beste tips. Jeg håper at du er like gira som meg til å fortsette å lære mer om Visma Periode & År. 

 

Vi har allerede ca. 350 regnskapsbyrå i løsningen. Her kan du lese intervjuer med noen av kundene våre:

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"