Mine områder
Hjelp

Falske e-poster som linker til AutoInvoice

av Svein Holanger (Oppdatert ‎19-12-2018 15:10 av Svein Holanger VISMA )

Enkelte av våre kunder og ikke-kunder har mottatt falske e-poster som gir seg ut fra å være Visma.

 

phishing.png

 

Ikke klikk på link i e-post

Hvis dere mottar en slik e-post, så ikke klikk på linken i e-posten. Hvis man tar musen over linken, ser man at den ikke går til AutoInvoice, men til en annen side.

 

E-posten gir seg ut for å være fra Visma.net Approval, men sier du skal logge deg inn på AutoInvoice. Klikker man på linken (IKKE GJØR DET), kommer man til en side som ser lik ut som autoinvoice.visma.com. Dermed er det fort gjort å logge seg inn og på den måten gi fra seg brukernavn og passord.

 

Hva gjør jeg hvis jeg har klikket på linken

Har du forsøkt å logge på den falske siden, må du umiddelbart endre ditt passord i tjenesten Visma AutoInvoice. Du bør også endre passordet alle andre steder hvor du har brukt samme passord.

 

Steg 1

  1. Logg inn på https://autoinvoice.visma.com/login.
  2. Klikk på innstillinger oppe til høyre
  3. Klikk på "Endre passord" nede i menyen til venstre

Steg 2

  1. Sjekk at ingen sender falske fakturaer via Autoinvoice med hjelp av din brukerinnlogging. 
    Dette gjør du ved å sjekke dine sendte fakturaer og om de faktisk er fakturaer dere har sendt. Hvis du oppdager falske fakturaer sendt fra din konto, så kontakt Visma med en gang. Kontakt Kundesenteret på chat'en, telefon: 09101 eller e-post: kundesenteret@visma.no.
  2. Du bør også sjekke om det er opprettet nye brukere som du ikke kjenner til på brukerkontoen. Det gjør du ved å gå til Innstillinger oppe til høyre og klikk på Brukere.

 

Relevante artikler

 

Vi fjernet for en stund siden alle linker i e-poster fra Visma.net Appproval, nettopp for å unngå dette. Slik at e-poster fra Approval ikke inneholder linker. Les mer om det her.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"