Minun alueeni
Apu
Anonymous
Entinen jäsen

Liikaa perityn vähennyksen palautus, tulorekisteri

tekijä Anonymous

Hei,

 

Meillä työntekijät voivat ostaa yrityksemme tuotetta ja se vähennetään palkasta. Tähän olen käyttänyt lajia jonka tulolajina on "408 - Nettopalkasta vähennettävä muu erä". Otin viime palkanmaksusssa työntekijältä vahingossa vähennyksen tuplata, eli 20 euron sijaan 40 euroa. Nyt pitäisi palauttaa tuo 40 euroa työntekijälle.

 

Aikaisemmin olisin tehnyt tämän vain samalla palkkalajilla plus-merkkisenä (veroton palkkalaji), mutta tulorekisterin kanssa tämä ei onnistu. Ilmoituksella plusmerkkinenkin näkyy vähennyksenä eli näyttää että ottaisin työntekijältä taas 20 euroa pois.

 

Miten pystyn palauttamaan tuon 20 euroa? Minään palkkalajina en voi sitä laittaa, koska menee sitten verot ja muut maksut.

5 VASTAUSTA5

tekijä Hannele Grönfors

Hei mpaukkala,

 

Tulorekisterissä 400-sarjan tulolajit ovat tuloista vähennettäviä eriä. Tässä tilanteessa suosittelen olemaan yhteydessä Tulorekisteriin korjausohjeistuksen osalta.

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Tulorekisterin ohjeistuksen mukaan voin korjata Tulorekisterissä tuota ilmoitusta oikeaksi ja palautettua summaa ei tarvitse ilmoittaa tulorekisteriin.

 

Miten suositellaan toimimaan Visman osalta että palkkalaskelmat saisi näyttämään järkevältä? Millä palkkalajilla voisin maksaa tuon takaisin ilman että tieto menee tulorekisteriin? Vai ohitanko palkanlaskennan kokonaan ja pistän vain tilisiirtona työntekijälle.

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Hei! Minulla on myös yritys, jossa työntekijät voivat ostaa tuotteita "tilille" ja ne vähennetään sitten palkasta. Olen tehnyt palkkalajin "Tilisaamiset" tyyppi 12 ja tyypin tarkennus 69. En ole laittanut mitään tulolajia, sillä eihän näillä vähennyksillä ole mitään tekemistä Tulorekisterin kanssa. Hyvin on toiminut.

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Vastaavalla tyypillä ja tarkennuksella minullakin nämä ovat. Oletin, että nämäkin olisi syytä ilmoittaa tulorekisteriin, kun tulolajin 408 selitys on

 

"Nettopalkasta voidaan vähentää suorituksia lain tai sopimuksen perusteella. Lain perusteella tehtäviä vähennyksiä ovat esimeriksi ulosmittaukset. Työnantaja voi kuitata omia saataviaan työntekijän palkasta. Työntekijän nettopalkasta voidaan vähentää maksuja, joiden perimisestä on työnantajan ja työntekijän kesken sovittu."

 

Ehkä tosiaan ei tarvitsisi, koska tilannehan on käytännössä sama kuin jos maksettaisiin koko palkka työntekijälle ja sitten hän ostaisi ja maksaisi käteisellä meille.

Accepted solution
Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Vielä tähän jos jotakuta mietityttää: kysyin asiaa tulorekisteristä, ja tällaisia vähennyksiä ei tosiaan tarvitse alun alkaenkaan ilmoittaa tulorekisteriin.

Sinulla ei ole yhtään suosikkia valittuna.