Mina produkter
Hjälp

Vanliga frågor och tips kring periodisering

05-02-2026 09:00
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 1069 Visningar

Poängen med periodiseringar är att kunna matcha kostnader och intäkter mot den period de faktiskt förbrukas eller tjänas in. Det är ett krav för att företagets resultaträkning ska vara rättvisande och användbar för beslutsfattande. Här har vi samlat några vanliga frågor och lösningar baserat på faktiska supportärenden för att hjälpa dig att hantera periodiseringar mer effektivt i din vardag.

Fråga: Kan jag periodisera en faktura i efterhand om jag glömt i försystemet, t ex DCE?

Svar:
 Ja, det går att göra direkt i Visma Control. Du kan gå in i det befintliga verifikatet (t.ex. i leverantörsreskontran), stryka den aktuella raden samt lägga till en ny. Genom att använda de små "mappikonerna" vid beloppet på konteringsraden kommer du till periodiseringsregistret där du kan ange periodiseringsintervall och fördela beloppet. Kom ihåg att spara i registret, samt att spara igen när du är tillbaka i verifikationen. 

Fråga: Varför dyker inte min periodisering upp i specifikationsrapporten?

Svar: Det kan finnas flera orsaker. I vissa fall kan periodiseringen ha utförts men restvärdet ligger kvar på listan om det finns avrundningsdifferenser. Det kan också bero på att fälten Ägartyp och Skapad av inte använts så som det är tänkt. 

Fråga: Hur tar jag bort en periodisering som ännu inte är utförd?

Svar: Om du har lagt upp en periodisering i registret men inte hunnit köra funktionen "Utför periodisering", kan du ta bort den direkt i periodiseringsregistret samt kostnadsföra beloppet i huvudboken. 

Några tips:

• Låsning av perioder: Om du ska periodisera in i ett nytt år (t.ex. 2026) ska perioderna i det nya året vara upplåsta, även om året inte är satt som "aktivt" än.

• Objekt på periodiseringskonton: Tänk på att integrationer från externa system, d v s som inte är Vismas egna, inte alltid skickar med objekt (t.ex. projekt eller kostnadsställe) hela vägen till periodiseringsraden i Visma Control. Kontrollera om du behöver lägga till dessa manuellt i Visma Control om de saknas.

• Periodisering via mallar: För återkommande fakturor i DCE kan du ställa in periodisering direkt på mallen för att automatisera flödet helt.

Vill du ha fler tips om periodiseringar? Anmäl dig till webbinar

Medverkande

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här