Mina produkter
Hjälp

Min faktura saknar sidfot

21-04-2020 10:08 (Uppdaterad 01-07-2021)
  • 0 Svar
  • 2 gilla
  • 1159 Visningar

Vart skapar jag en sidfot?

 

Företagets generella sidfot som ska visas på PDF dokument som offerter och fakturor definieras i systeminställningarna vid Verktyg > Inställningar > Organisation > Företagsuppgifter > Sidfot. 

 

sidfot.PNG


Du har möjlighet att skriva in sidfotens information manuellt direkt i kolumnerna för fritext - vi rekommenderar dock att du använder dig av de förinställda Informationsfälten som finns tillgängliga under etikettikonen. 

 

Informationsfälten hämtar automatiskt rätt data till sidfoten från företagsuppgifterna, om du ändrar något i företagsuppgifterna ändras då sidfoten automatiskt.

(I dagsläget kan du inte lägga till egna informationsfält.)

 

fält.PNG

 

För att förhandsgranska hur PDF dokumentet kommer se ut i sin helhet - gå till Inställningar > Fakturering > Fakturamallar. Skapa en ny mall eller klicka på en befintlig för att öppna den, kontrollera avsnittet LOGOTYP & SIDFOT att rutan "Visa sidfoten på faktura" är markerad och klicka sedan på förhandsgranska PDF till höger 

 

Använder ni er av Organisatorisk hierarki,  läs vidare nedan.

 

Jag har skapat en sidfot och anpassat fakturamallar, varför kan jag inte se fottexten?


Använder ni er av funktionen Organisatorisk hierarki så styrs sidfoten inte av det som står i Inställningar > Organisation > Sidfot, istället ställer man in en sidfot för respektive avdelning. 


Du måste därför anpassa sidfoten på de avdelningar som används för projekt.
Det görs under Verktyg > Inställningar > Avdelningar (inte lanserat i det nya gränssnittet än, klicka dig vidare på den blå länken för att navigeras in till det gamla) håll muspekaren över den avdelningen som ska anpassas för att se åtgärder och välj kugghjulet. 

 

s2.JPG

 

 

 

Enklast är att lägga in ett rutnät via ikonen och sedan använda taggarna i respektive ruta för att få en snyggt uppställd sidfot. Det är också möjligt att formatera texten i fältet med hjälp av ikonerna som finns tillgängliga ovanför fritextfältet. 

 

s3.JPG

 

Jag behöver skapa nya avdelningar, hur gör jag med sidfoten?


Kom ihåg att varje gång du skapar nya avdelningar måste du anpassa sidfot också för den avdelningen. Har man genomfört ändringar under Inställningar > Avdelningar t.ex. raderat en avdelning så försvinner sidfoten.

 

Kom ihåg att kontrollera de pågående projektens projektinställningar i kolumen "Avdelning" så att det är valt rätt här då det är detta som styr vilken sidfot som hämtas. 

 

 

Notera: Fakturor som skapats med de felaktiga inställningarna för sidfot kommer inte automatiskt få sidfot inlagd när du rättar till inställningarna. Fakturor som innehar fakturanummer måste krediteras + skapa ny faktura. Utkast (ej innehar fakturanummer) och fakturan som är den senaste i nummerföljden kan raderas. 

 

Läs mer om att kreditera fakturor här: https://community.visma.com/t5/Anvandartips-for-Visma-net/Kreditera-en-faktura/ta-p/298387 

 

Hur vet jag vilken avdelning min faktura hamnar på?


Under Projektinställningar ser du vilken avdelning fakturering avser.

 

s4.JPG

 


OBS! Har ni funktionen Organisations hierarki påslagen men inte ser nytta av den, ta då kontakt med er återförsäljare så hjälper de er vidare 🙂 

 

Medverkande

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här