avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Mina områden

Logga in

Logga in eller skapa en ny användare för att automatiskt få relevanta områden tillagda till dina områden.

(updated by Emma Wesslén VISMA ‎19-10-2020 11:52 )
  • 0 Svar
  • 2 gilla
  • 253 Visningar

Var skapar jag en sidfot?

Den grundläggande fottexten (dvs. sidfoten) definieras i era systeminställningar av systemadministratören under Inställningar > Företagsuppgifter > Dokumentpreferenser.

Fottexten bygger på ett rutnät som innehåller taggar såsom: Organisationsnamn, Adress, Postnummer, Stad, Land, Momsregistreringsnummer, E-post, Telefon, Fax mm.

Använder man sig av taggar så tillåter man systemet att hämta rätt värde varje gång det ändras. På så sätt slipper man manuell hantering av sidfoten vid ändring av företagsuppgifterna.

OBS! Detta gäller bara för en organisation utan Organisatorisk hierarki dvs. utan avdelningar. Använder ni er av Organisatorisk hierarki läs gärna nedan.

Jag har skapat en sidfot, varför kan jag inte se den?

Vill du nu bifoga sidfoten till era fakturor så går du under Inställningar > Fakturamallar. Du väljer en lämplig fakturamall, klickar på Inställningar, markerar "Visa sidfot på faktura"och trycker Spara.

Detta måste göras på alla fakturamallar som du vill inkludera sidfoten i. Ingen fottext kommer att bifogas som standard.

s1.JPG

Jag har skapat en sidfot och anpassat fakturamallar, varför kan jag inte se fottexten?

Använder ni er av funktionen Organisatorisk hierarki så styrs fottexten inte av det som står i Inställningar > Fakturamallar utan av de uppgifter som du anger på avdelningsnivå.

Du måste därför anpassa alla avdelningars fakturamallar samt ställa in sidfötter.
Det gör du under Inställningar > Avdelningar > håll muspekaren över en avdelning > klicka på Kugghjulet

s2.JPG

Tips! Enklast kan du redigera sidfoten på avdelningsnivån genom att kopiera hela rutnätet som du har redan skapat under Inställningar > Företagsuppgifter > Dokumentpreferenser och klistra in det som fottext på avdelningarna.

s3.JPG

Jag behöver skapa nya avdelningar, hur gör jag med sidfoten?

Kom ihåg att varje gång du skapar nya avdelningar måste du anpassa sidfot också.

Har man gjort några förändringar under Inställningar > Avdelningar t.ex. raderat en avdelning  så försvinner även sidfoten. Lägg tillbaka fottexten på avdelning och kontrollera projektets projektinställningar att det ligger korrekt avdelning där så ska det fungera som förr. Se nedan för mer information om Avdelning i Projektinställningar. 

Notera: Fakturor som skapats med de felaktiga inställningarna för sidfot kommer inte automatiskt få sidfot inlagd när du rättar till inställningarna. Fakturor som innehar fakturanummer måste krediteras + skapa ny faktura. Utkast (ej innehar fakturanummer) kan raderas och skapas på nytt. 

Läs mer om att kreditera fakturor här: https://community.visma.com/t5/Anvandartips-for-Visma-net/Kreditera-en-faktura/ta-p/298387 

Hur vet jag vilken avdelning min faktura hamnar på?

Under Projektinställningar ser du vilken avdelning fakturering avser.

s4.JPG

OBS! Har ni funktionen Organisatorisk hierarki påslagen men ser ni ingen nytta av den, då det inte finns några avdelningar i er organisation, kan funktionen stängas av supporten.