cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
My Areas

Sign in or create account

to get a personalized navigation.

Ansatt som mottar arbeidsavklaringspenger

15-05-2018 10:41 (Updated 25-09-2020)
  • 4 Replies
  • 0 kudos
  • 2999 Views

Hvis du har en ansatt som mottar arbeidsavklaringspenger (AAP) skal dette rapporteres i A-meldingen. Registrer fraværet under Fravær | Registrere fravær og ferie med fraværskode Syk over 12 mnd (AAP)  og angi eventuelt syk % hvis den ansatte er på delvis arbeidsavklaringspenger. Neste gang du sender inn A-melding blir dette med i rapporteringen. 

Fraværsbilde syk over 12 mnd.jpg

Skal du redusere lønn når den ansatte mottar delvis arbeidsavklaringspenger kan du legge opp en lønnsart som trekker den ansatte og la fastlønna ligge. Dette gjør du på tilsvarende måte som når en ansatt er i delvis permisjon eller permittering.

Comments
Anonymous
Not applicable
by Anonymous

Hei

Hvordan skal dette håndteres ved utbetaling av feriepenger? Når en ansatt mottar 50% arbeidsavklaringspenger, mens trekk i lønn for ferie tar utgangspunkt i fastlønn ved 100% stilling?

Mvh Wenche Stastad

VISMA
by Gunvor B

Hei

Ved ferieavvikling samtidig med arbeidsavklaringspenger må du justere ferietrekkbeløpet manuelt.

Om den ansatte tar ut deler av ferien på et senere tidspunkt, og da er tilbake til 100% stiling, er det viktig å huske på at det kun skal utbetales 50% lønn i de aktuelle ferieukene (samme som ferietrekket).

Kontakt gjerne vår support på telefon 09101 dersom du har behov for bistand.

CONTRIBUTOR *
by Elin Larssen

Vi har et par ansatte som er  på 100% AAP, men de jobber litt når de har overskudd til det. Hvor mye de jobber vet jeg ikke før de har levert timelister til meg måneden etterpå. De jobber ikke noe fast prosentsats, det varierer hver måned. Fører dette selvfølgelig på meldekortet. Hvordan skal jeg da føre det under fravær? Der ligger jo i utgangspunktet 100% AAP etter vedtaket.

Må jeg gjøre en etterberegning hver måned? Da begynner det å bli mye å passe på.

by Elin Hammerud

Hei @Elin Larssen 

Neida, du trenger ikke regne ut deltidsprosenten etter hver måned. Som du sier rapporteres dette via meldekortet, så det er godt nok.  

Lønnsforum Høst
Featured Article