Mine områder
Hjelp

Spørsmål og svar om Obligatorisk Tjenestepensjon (OTP)

22-10-2013 09:00 (Sist oppdatert 21-02-2020)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 6687 Visninger

I denne artikkelen har vi samlet de mest vanlige spørsmålene i forbindelse med Obligatorisk Tjenestepensjon - OTP.

-> Hvorfor blir det ikke automatisk beregnet OTP når jeg henter opp lønnsartene for tjenestepensjon? 
Trolig skyldes dette at den ansatte ikke har tjent mer enn 1 G. Man må ha tjent over dette før avsetningen kan starte. G = Folketrygdens grunnbeløp. Kontroller også at lønnsartene har korrekte innstillinger med formel og rutinenummer. Her finner du en oversikt over årsaker til at OTP ikke blir beregnet.

 

-> Hva gjør jeg når fakturaen fra forsikringstilbyderen ikke stemmer overens med det som er avsatt i programmet?
Finn løsningen på dette her.

 

-> Skal beløpet jeg legger inn på lønnsart 615 firmaets andel være positivt eller negativt? 

Beløpet du legger inn på denne lønnsarten skal være positivt.

-> Er det mulig å automatisk overføre filer til pensjonstilbyder?
Mamut støtter pr. i dag filformatet til Nordea, Storebrand og Sparebank1. Dette blir ikke automatisk overført, men kan sendes pr. e-post eller lastes opp på en portal dersom tilbyderen har dette.

-> Vil føringer på lønnsart 615 firmaets andel vises på lønnsslippen?
Ja, dette vil vises på lønnsslippen.

 

-> Vil OTP komme med automatisk når jeg kopierer standardlønn?
Både lønnsart Lønnsart 615 og 616 vil hentes opp automatisk når du kopierer standardlønn. Dette forutsetter at du under Vis – Innstillinger – Regnskap – Modulinnstillinger – Lønn - Tjenestepensjon har valgt Innskuddsbasert ordning, og at det står en prosentsats både i arbeidstakers- og firmaets andel. Den ansatte må også i personalregisteret være merket av for Skal inkluderes i tjenestepensjonsordning.

 

-> Skal lønnsart 615 firmaets andel føres på hver enkelt ansatt?
Du kan selv velge om lønnsart 615 skal føres på hver enkelt ansatt, eller om man vil kjøre alt på daglig leder/en spesifikk person. Dersom du velger å bruke lønnsart 615 på en spesifikk person/daglig leder, så må du være oppmerksom på at de ansatte ikke vil få oversikt på lønnsslippen over hvor mye firmaet har avsatt i OTP, og rapportene for OTP vil heller ikke vise riktig per ansatt.

 

-> Risikopremie, hvordan skal dette føres i Mamut?
Dette må du selv opprette en egen lønnsart for. Lønnsarten skal ha følgende innstillinger: Arbeidsgiveravgift, Avgiftspliktig tilskudd og premier til pensjonsordninger, Skal slåes sammen på lønnsslipp og felt for pris.

 

-> Skal lønnsartene for OTP være satt opp med kontoer?
Du kan sette opp lønnsartene med kontoer dersom du selv ønsker det. Dersom du ikke setter opp kontoer, vil det ikke ha noe innvirkning på regnskapet når du kjører lønnen. Du vil da måtte ta all den regnskapsmessige behandlingen manuelt, på samme måte som øvrige fakturaer du mottar.


-> Hvordan bestemmer jeg hvilke lønnsarter som blir med i grunnlaget for OTP?
Alle lønnsarter som merkes av for Pensjonsgrunnlag blir med i grunnlaget for OTP.   


-> Hvilken kode for A-meldingen skal det være på lønnsart 615?
Denne lønnsarten skal innberettes firmanivå i A-meldingen og skal derfor ikke kobles til noen spesiell beskrivelse i A-meldingen. Når du har benyttet lønnsart 615 i lønnskjøringen, vil du ved generering av A-melding se dette beløpet oppe til høyre i feltet OTP.

Bidragsytere