Mine områder
Hjelp

Hvordan endrer jeg skattemessig verdi på varelager?

30-11-2015 22:58 (Sist oppdatert 07-10-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 2164 Visninger

Spm;

Jeg har en klient hvor den skattemessige verdien på varelageret skal avvike fra den regnskapsmessige. Dette pga ukurans i varelageret, som ble nedskrevet i desember i Visma Business. Hvordan får jeg endret den skattemessige verdien på varelageret i Total?

 

Svar; 

Du får endret den skattemessige verdien på varelageret under området Opplysninger | Varer. Under "Justering av verdier", vil du se fanen "Regnskapsmessige verdier" hvor det fremkommer en kolonne «Herav ukurans». I kolonnen registrerer du verdien på den ukuransen som ble bokført i Visma Business. Verdien av ukuransen blir da lagt til den regnskapsmessige verdien og gir dermed en skattemessige verdi.

Du vil da se den oppdaterte skattemessige verdien fremkomme under «Sammendrag»  i området "Varer", samt i aktuelle ligningsskjemaer som RF-1167 og RF-1217.

Skattemessig verdi skal da være like mye høyere den regnskapsmessige, som tilsvarer ukuransbeløpet. 

Dette har sammenheng med at man skattemessig ikke får fradrag for ukurans for varen er realisert, dvs. solgt, kastet, gitt bort etc. Inntil varen realiseres må man med skattemessig virkning rapportere skattemessig verdi lik kostpris / anskaffelseskost. 

 

Lykke til!

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"