Mine områder
Hjelp

Koble AutoInvoice med Visma Business

23-02-2015 17:44 (Sist oppdatert 12-02-2020)
  • 10 Svar
  • 2 liker
  • 14301 Visninger

Her har du en oppskrift på hvordan du kobler din konto i AutoInvoice (AI) med Visma Business (VB)

Aktiver AutoInvoice fra Business

  1. Åpne bedriftstabellen,
  2. Velg en eller flere bedrifter.
  3. Høyreklikk og velg Behandling / Aktiver AutoInvoice.
  4. Følg veiviseren for å aktivere AutoInvoice.

Aktiver AutoInvoice.PNG

Kopiere nøkler fra AI over til VB

Har du allerede en registrert AutoInvoice-konto, kan du hente nøklene fra autoinvoice.visma.com, og kopiere dem inn i Business, for å aktivere tjenesten:

 

BO AutoInvoice nøkler VB.PNG

 

  1. Logg inn i AI-portalen, http://autoinvoice.visma.com med en bruker som har rettigheter til denne AutoInvoice-kontoen
  2. Klikk på Innstillinger oppe til høyre
  3. Da ser du to nøkler som du skal kopiere inn i VB
  4. Start VB og gå inn i dialogen for bedriftsopplysninger. 
  5. Hent frem de skjulte feltene “AutoInvoice Firma UUID” og “AutoInvoice Standardbruker API nøkkel”, hvis du ikke allerede har disse fremme (Ctrl + U for å hente frem skjulte felter).
  6. Kopier over nøklene fra AI-portalen
  7. Husk å lagre

Sjekk innstillingene på aktuell klient

Start VB og gå inn i dialogen for bedriftsopplysninger. 

BO VB.PNG

Følgende felter må være korrekt utfylt

  1. Orgnummer
  2. EU mva reg.nr, skal fylles ut hvis du er MVA-pliktig og skal fakturerer MVA.
  3. Organisasjonstype: Hvis du er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysundregistrene så skal du skrive inn «foretaksregisteret» her.
  4. Bankkonto: Her skal bankkontonummer være fylt ut (eventuelt kan bankforb.nr. brukes).
  5. IBAN/BIC: Må være fylt ut hvis du skal sende fakturaer utenlands. Hvis feltet er utfylt, så må det være korrekt. 
  6. Landkode må være fylt ut på adressen.
  7. I feltet «AutoInvoice behandling» under Bedriftsopplysninger bør det krysses av for «Bruk utskrift hvis «AutoInvoice e-postadresse» er tom». Da bruker den bare denne e-postadressen for utsending av faktura på e-post via AutoInvoice. Hvis dette krysset ikke er satt, så brukes e-postadressen i feltet «E-postadresse» hvis «AutoInvoice e-postadresse» er tom.
    NB! Hvis du ikke har KID på fakturaene dine, må du huke av for "Ikke send KID til AutoInvoice".
    NB! Har du har en tidligere versjon enn 13.10.2 av Visma Business, anbefaler vi å huke av for "Bruk eldre format for fakturering". 
    BO AutoInvoice behandling VB.PNG

Aktivere sending til AI på aktuelle kunder

For alle kunder som du ønsker å sende fakturaen via AutoInvoice, må følgende informasjon være på plass:

  1. Hvis den skal sendes elektronisk, må landnr og org.nr være på plass. AutoInvoice sjekker om orgnummeret kan motta fakturaen elektronisk.
  2. Hvis ikke prøver den å sendes på epost. Da må epostadressen “AutoInvoice e-post adresse” være fylt ut. 
  3. Hvis ikke, og hvis du har aktivert print-tjenesten, så må adressen være fylt ut, slik at den sender fakturaen per papir/post til kunden. Både adresselinje1, adresselinje2, postnr og poststed vil stå på konvolutten.

Les mer detaljert om å aktiver AI på aktuelle kunder her.

Kommentarer
av Jøran Thormodsrød

Hva skal inn i feltet "Organisasjonstype" dersom bedriften ikke er i Foretaksregisteret (f.eks NUF, ENK eller stiftelse)?

Ragni Berge
CONTRIBUTOR ***
av Ragni Berge

Fungerer ikke når klienten du sender faktura fra ikke er mva registrert.  (Ikke MVA bak foretaksnummer) Hvem vet løsningen?

av Svein Holanger

Ragni, kan du spesifisere nærmere hva som ikke virker? Hvis avsender ikke er MVA-pliktig, så skal "EU mva reg.nr" ikke fylles ut. 

Svar til Jøran: Dersom bedriften ikke er registrert i Foretaksregisteret, så skal "Organisasjonstype" ikke fylles ut.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Men feiler ikke eksterne sendinger (Peppol) hvis EU Mva regnr ikke er fylt ut korrekt? (Orgnr+MVA) Noe som er endret i senere versjoner jeg ikke har fått med meg? 

av Svein Holanger

Så lenge du ikke fakturerer MVA, så vil den ikke feile ute MVA-nummer. Hvis du fakturerer MVA, så må man være MVA-pliktig, og MVA-nummer må være fylt ut.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Ok, takk. Da lærte jeg noe nytt 🙂 

Ragni Berge
CONTRIBUTOR ***
av Ragni Berge

Får melding om at det ikke er fakturert med mva. Siden min oppdragsgiver ikke er mva pliktig er det helt riktig. Må sende den som pdf og ikke med EHF. Hvis jeg nå har forstått riktig, så skal feltet med EU mva reg. nr ikke være fylt ut. Jeg har her skrevet NO og org nr. Skal slette dette og se om fakturaene går igjennom neste gang.

Ragni Berge
CONTRIBUTOR ***
av Ragni Berge

Får melding om at VAT/BID already registered. Tidligere regnskapsfdører har gitt meg beskjed om at selskapet er deaktivert. Hva gjør jeg for å få løst opp dette?

Leena Ollikainen
CONTRIBUTOR **
av Leena Ollikainen

Hei @Svein Holanger,

 

Vi i CSAM begynner å få flere klienter som ikke er nordiske og har behov for å både kunne sende og motta fakturaer elektronisk. Alle klientene er knyttet til norsk Visma Business -lisens. Kan vi fortsatt benytte Autoinvoice og hvordan aktiveres dette f. eks. for klienter som er fra US, UK og NZ og hvordan aktiveres dette?

Mona Hauge
CONTRIBUTOR *
av Mona Hauge

Hvordan får jeg slettet skanning konto? Får bare blankt ark når jeg trykker på pil, og får ikke slettet i autoinvoice før skanningkonto er deaktivert. 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"