for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
For personer bosatt i Norge er det skatteplikt til Jan Mayen når oppholdet er på minst 30 dager sammenhengende.
Har du ansatte som skal ha Jan Mayen beskatning kan følgende fremgangsmåte brukes:
Under «Ansatt, Personalopplysninger" huke av for "Ansatt Jan Mayen og bilandene.".
Dette vil gjøre at den ansattes lønnstransaksjoner vil få riktig skatte- og avgiftsregel.
Innbetaling skjer ved terminforfall som skatt og aga ellers, dvs følge vanlig betalingsrutiner for termin.
Innrapportering av inntekt som er skattepliktig til Jan Mayen foretas hver måned i a-meldingen.
Følgende lønnsbeskrivelser er aktuelle for inntekt opptjent på Jan Mayen.
Type fordel | Lønnsbeskrivelse | Grunnlag for skattetrekk | Grunnlag for arbeids-giveravgift | A-meldings-nummer |
Kontantytelse |
Fastlønn |
Ja |
Ja/Nei |
3701 |
Kontantytelse |
Timelønn |
Ja |
Ja/Nei |
9201 |
Kontantytelse |
Faste tillegg |
Ja |
Ja/Nei |
3801 |
Kontantytelse |
Uregelmessige tillegg knyttet til arbeidet tid |
Ja |
Ja/Nei |
9701 |
Kontantytelse |
Helligdagstillegg |
Ja |
Ja/Nei |
4501 |
Kontantytelse |
Uregelmessige tillegg knyttet til ikke-arbeidet tid |
Ja |
Ja/Nei |
9801 |
Kontantytelse |
Bonus |
Ja |
Ja/Nei |
2702 |
Kontantytelse |
Overtidsgodtgjørelse |
Ja |
Ja/Nei |
6501 |
Kontantytelse |
Styrehonorar og godtgjørelse i forbindelse med utførelse av verv |
Ja |
Ja/Nei |
8403 |
Kontantytelse |
Kommunal omsorgslønn og fosterhjemsgodtgjørelse |
Ja |
Ja/Nei |
5202 |
Kontantytelse |
Sluttvederlag |
Ja |
Ja/Nei |
8201 |
Kontantytelse |
Feriepenger |
Ja |
Ja/Nei |
3902 |
Kontantytelse |
Annet |
Ja |
Ja/Nei |
1303 |
MERK! Skatte- og avgiftsregelen "Inntekts på Jan Mayan og norske biland i Antarktisk" blir automatisk lagt til når haken på ansattopplysninger er satt på.
For personer bosatt i Norge er det skatteplikt til Jan Mayen når oppholdet er på minst 30 dager sammenhengende.
Hvis du har behov for å lage egne lønnsarter kan du ta kopi av en lønnsarter du allerede har, og endre A-meldingsnummeret.
Du må også lage en lønnsart for trygdeavgiften for Jan Mayen. Denne kan se ut som denne.
På de ansatte som har lønn for arbeid på Jan Mayen, i faste transaksjoner så legg opp en linje med "Fast. tr.type" = 0-Manuell og denne lønnsarten.
Når lønn registreres på en lønnsart med A-meldingsnumrene nevnt ovenfor, så vil systemet legge inn teksten "Inntekts på Jan Mayan og norske biland i Antarktisk" i kolonnen skatte- og avgiftsregel. Dette kan du se i "Forespørsel / Godkjent lønn" eller i lønnsregistreringen dersom du henter fram denne kolonnen via tabelloppsettet.
Videre krever a-meldingen at hvert opphold merkes med en ID. Til dette brukes feltet "Tilleggsinformasjon2". Når du bruker en lønnsart med ovenstående a-meldingsnummer, vil markøren i lønnsregistrering stoppe i dette feltet. Feltet vil da ha beskrivelsen "Oppholds-ID". Dette for at for hvert avbrudd (når den ansatte forlater Jan Mayen) i oppholdet skal denne oppholds id forandres.
Eksempel - når den ansatte første gang drar til Jan Mayen, bruker du oppholds id "1". Hvis den ansatte så forlater Jan Mayen, men så drar tilbake, så er det ny oppholds ID, da bruker du "2".
Påse at du i "Lønnsregistrering, Tilleggsinformasjon" har feltene "Beløp T1", "Dato fra", "Dato til" og "Tilleggsinformasjon2" fremme. Hvis du ikke kjenner når oppholdet opphører, lar du "Dato til" være blankt.
Eksempel fra lønnsregistreringen
Legg også merke til at du må legge inn korrekt beløp "Betalt trygdeavgift til Jan Mayen". Dette beløpet finner du på lønnsarten "Trygdeavg. Jan Mayen".
For å slippe å legge inn oppholds id i hver lønnskjøring, kan du inne i bildet "Faste transaksjoner" hente frem feltet "Tilleggsinformasjon2" og registrere den oppholds id'en som gjelder for oppholdet.
MERK! Den verdien du har registrert i feltet ""Betalt trygdeavgift til Jan Mayen" vil bli summert opp i "Forskuddstrekk" på i rapporten "A-melding, bankliste" og i tilbakemeldingen fra Altinn.
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.