Mine områder
Hjelp

Innbetalingsfiler, mulighet til å velge bort korttransaksjoner

24-11-2020 14:21 (Sist oppdatert 27-01-2021)
  • 4 Svar
  • 0 liker
  • 3725 Visninger

I visma.net AutoPay er det gjort justeringer for innbetalingsfiler i leveransen til ERP

Nå splittes innbetalingsfiler (VIP-filer) automatisk til ERP for alle banker.

 

Det leveres separate VIP-filer for:

-strukturerte innbetalinger med KID

-strukturerte innbetalinger med melding

-ustrukturerte innbetalinger

-korttransaksjoner.

 

Bankene hvor du får korttransaksjoner i egen VIP-fil er DNB, Nordea, Danske Bank, Evry- og Eika-banker.

 

Kunden kan velge om de vil laste ned dette til ERP, eller ikke, ved å merke av i denne avkrysningsboksen i fane Velg Tjenester i autopayavtalen. (Administrasjon).

 

2020-11-24 09_41_55-Splitting of VIP files.png

 

Settes ikke hake i denne avkrysningsboksen, blir ikke korttransaksjonene lastet ned.
(De lagres i en egen fil, men lastes ikke ned)
Hvis man ønsker nedlasting av korttransaksjonene, haker du av i avkrysningsboksen.

Kommentarer
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

Hei!

Sånn jeg har forstått det kommer vår innbetalingsfiler direkte fra Nets til AutoPay da filer fra vår bank (Eika) først vil dukke opp dagen etter, som vi syns er for seint.

 

Det hadde vært topp å kunne velge at korttransaksjoner ikke skal bokføres av AutoPay. Er det noen mulighet for at dette kan implementeres for innbetalingsfiler fra Nets?

 

På forhånd takk!

Amund

Gunn Herstad
VISMA
av Gunn Herstad

Hei amundsf

 

Det jobbes med tilsvarende løsning for alle banker, men enda er dette laget kun for Danske Bank

av Oddbjørn Mangrud

@amundsf . 

Med den løsningen dere benytter så er det vel en utfordring med at dere får ocr-filene inn to ganger også, vil jeg tro. 

 

En gang med OCR-data fra Nets til Autopay, og en gang til fra bank, men da uten noe som helst info, siden verken EVRY eller Eika klarer å filtrere vekk OCR-data når de i første omgang blir sendt til Autopay direkte fra Nets.

 

 

amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av amundsf

@Oddbjørn Mangrud :

Jeg tror dette er satt opp fra banken sin side sånn at vi da ikke skal ha filen fra dem - kun den fra Nets. Det kommer i alle fall ingen duplikate filer inn i AutoPay som jeg kan se.

 

Hvordan fungerer det tidsmessig hos andre banker enn Eika?
Kommer innbetalingene inn i AutoPay fortløpende selvom fila går via banken? Eller er det mange som har samme opplegg som Eika at fila for dagens innbetalinger først kommer påfølgende morgen?
(Det syns jeg/vi at blir seint for de tilfellene hvor man trenger å sjekke om kunden har betalt før varer leveres ut etc).

 

@Gunn Herstad :
Kan du sjekke om slik løsning noen gang vil kunne komme ved fil direkte fra Nets?
Eller om bortfiltrering av korttransaksjoner forutsetter at fila er innom banken før de kommer til AutoPay?

Bidragsytere
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"