Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Nina Bredholt VISMA ‎22-05-2018 20:48 )
Visma - Inaktiv bruker
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 910 Visninger

Trykk her for å gå til oversiktsartikkel om mva.

I Financials har vi pr i dag ingen funksjonalitet for automatisk beregning av miljøavgift ved fakturering. En workaround kan være å bruke mvahåndteringen til å beregne miljøavgift. Viktig at dere tester dette på deres data og sjekker at beregningen av avgiften, bokføringen og visningen av avgiften på faktura blir som dere forventer. Denne framgangsmåten beregner mva på miljøavgiften!

Opprett en ny leverandør og merk den med at leverandør er en avgiftsleverandør.

Opprett egen Avgiftskode som skal benyttes til miljøavgift. Dette for å kunne knytte miljøavgiften til vare. Avgiftskode opprettes via Avgifter, Arbeidsområde, Vedlikehold og Avgiftskoder. Funksjonen for kopier og lim inn kan benyttes for å kopiere fra annen avgiftskode. For å lette registreringen.

Opprett Avgift for Miljøavgift via Avgifter, Arbeidsområde, Vedlikehold og Avgifter.

I feltet «Beregn på» velges hva som er grunnlaget for miljøavgift. I eksempelet har jeg valgt "Beregn på vare + avgiftsbeløp" fordi jeg ønsker at det skal beregnes mva på miljøgebyret.

Under fanen avgiftssatser legg inn avgiftssatsen for miljøgebyr.

Knytt til kategori og sone og legg inn hovedbokskontoer som skal benyttes.

De varene det skal beregnes miljøavgift på må også oppdateres. Det gjør du ved å opprette en vareprofil for miljøavgift. På vareprofilen legger du inn avgiftskoden du opprettet for miljøavgiften. Hvilke felt under avgiftsinnstillinger på vareprofilen du skal benytte avhenger av Eksporttypen du ar angitt på kundeprofilen. Er det innenlands salg pliktig, skal du benytte feltet "Avgiftskode avg.pl salg." som vist i eksemplet under: (Se bort fra de andre avgiftskodene i eksempelet, det vi ønsker å presisere er avgifskoden for miljøavgift).

Ved registrering av ordre vil det bli beregnet miljøavgift automatisk på de varer som er satt opp med dette. I og med at det er funksjonaliteten for merverdiavgiftshåndtering som benyttes vil miljøavgiften vises under Avgiftsdetaljer.

På fakturablankett vises all avgift som mva. Mulig dere ønsker å redigere denne slik at den viser hva som er miljøavgift og hva som er mva. Foreslår at det tas kontakt med konsulent for hjelp til redigering av blanketten.

Her vises et eksempel på rapportredigering for å få teksten Miljøavgift. Det kan gjøres via Blankettredigering. Kundereskontro, Rapporter, Blanketter, Fakturaer og åpne blanketten dere benytter, f.eks Faktura – norsk. Velg Rediger rapport og du kommer til rapportredigering.

Klikk på feltet SubReport 1 for å komme til rapportfoten. I feltet for Mva legger dere inn parameteret som vist i eksempelet under. Her må dere da definere hvert enkelt Avgnr som benyttes. Jeg har i eksempelet definert kun Avgiftnr 01 og 200.

=Switch ([ARTaxTran.TaxID]= '200', 'Miljøavg',[ARTaxTran.TaxID]= '01', 'Mva')

Forhåndsvis og publiser rapport for å lagre ny versjon av rapporten.

Rapportredigering supportereres ikke via kundesupport. Det er konsulentbistand. Jeg har forsøkt å forklare framgangsmåten for rapportredigering her, men trenger dere hjelp til rapportredigering anbefaler jeg å kontakte konsulent.