avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Rune Mathisen
CONTRIBUTOR ***

Ansettelse av dansk borger med norsk arbeidsgiver. Arbeid utføres i Danmark og Norge.

av Rune Mathisen

Situasjonen er at en dansk medarbeider arbeider ca 80% av arbeidstiden Danmark og 20% av arbeidstiden i Norge. Det innebærer etter EØS-forordning 883/2004 at han er trygdemessig bosatt i Danmark. Han er skattemessig bosatt i Danmark, men begrenset skattepliktig til Norge for lønn opptjent i Norge. Avgift tilsvarende norsk arbeidsgiveravgift skal dermed betales til Danmark. 

Vi vet at det skal innberettes, beregnes og betales A-skat og am-bidrag, som blir trukket av medarbejderens løn og er ikke en utgift for virksomheten, ut over at det er virksomheden som avregner til SKAT. A-skat procentsats er varierende og Am-bidrag(Arbejdsmarkedsbidrag) er altid 8%.

I tillegg kommer ATP (Arbejdsmarkedets Tillægspension), lignende norsk arbeidsgiveravgift, hvilket er delt i medarbejderandel på 94,65 kr. og arbejdsgiverandel på 189,35 kr. i 2020 beløp pr. måned for en fulltidsansatt.

Har noen ytterligere kunnskap om praktiske rutiner for å bli registrert som arbeidsgiver og for innbetaling av avgift?

1 SVAR 1

av Karianne Robøle-Sørensen

Hei Rune,

Vår support begrenser seg dessverre til norske regler og forpliktelser overfor norske myndigheter. Vi kan derfor kun gi generell veiledning og henvise til norske og (i dette tilfellet) danske myndigheter for mer informasjon. Men jeg er helt sikker på at vi har kunder som har erfaringer de vil dele med deg.

Mvh, Karianne