Mine områder
Hjelp
Rune Mathisen
CONTRIBUTOR ***

Ansettelse av dansk borger med norsk arbeidsgiver. Arbeid utføres i Danmark og Norge.

av Rune Mathisen

Situasjonen er at en dansk medarbeider arbeider ca 80% av arbeidstiden Danmark og 20% av arbeidstiden i Norge. Det innebærer etter EØS-forordning 883/2004 at han er trygdemessig bosatt i Danmark. Han er skattemessig bosatt i Danmark, men begrenset skattepliktig til Norge for lønn opptjent i Norge. Avgift tilsvarende norsk arbeidsgiveravgift skal dermed betales til Danmark. 

 

Vi vet at det skal innberettes, beregnes og betales A-skat og am-bidrag, som blir trukket av medarbejderens løn og er ikke en utgift for virksomheten, ut over at det er virksomheden som avregner til SKAT. A-skat procentsats er varierende og Am-bidrag(Arbejdsmarkedsbidrag) er altid 8%.

I tillegg kommer ATP (Arbejdsmarkedets Tillægspension), lignende norsk arbeidsgiveravgift, hvilket er delt i medarbejderandel på 94,65 kr. og arbejdsgiverandel på 189,35 kr. i 2020 beløp pr. måned for en fulltidsansatt.

 

Har noen ytterligere kunnskap om praktiske rutiner for å bli registrert som arbeidsgiver og for innbetaling av avgift?

2 SVAR 2
Knuden
CONTRIBUTOR *

av Knuden

Hej Rune,
Jeg står med et lignende problem, tror jeg. Jeg arbejder 95% af tiden i Danmark for et rekrutteringsfirma i Norge. Dvs. jeg arbejder egentlig for "et rigtigt firma", men officielt er det rekrutteringsfirmaet, der er min arbejdsgiver, udbetaler løn osv. Jeg har sendt A1-attest til både rekrutteringsfirmaet og skatteetaten i Norge og kan se af skatteopgjøret, at det er blevet forstået, at jeg er socialt sikret i Danmark. Rekrutteringsfirmaet har ikke betalt 14,1% af min løn i arbeidsgiveravgift til den norske stat. De penge har rekrutteringsfirmaet, uden at "den rigtige arbejdsgiver" ved det, beholdt.
I Danmark betaler arbejdsgiveren ikke arbeidsgiveravgift. De penge bliver givet videre til den ansatte, som så til gengæld betaler arbejdsmarkedsbidrag (og en højere skatteprocent, som også dækker en del af statens udgift til social sikring). Med andre ord er slutresultatet, at rekrutteringsfirmaet har snuppet 14,1% af min løn, som jeg i princippet skulle have brugt til at betale arbejdsmarkedsbidrag og højere skat i Danmark.
Hvad kan man gøre ved det? Er det overhovedet lovligt, det rekrutteringsfirmaet gør?
Jeg er ikke helt sikker på, om det her forum beskæftiger sig med den slags. Men nu spørger jeg alligevel.
Mvh,
Knuden

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Rune,

Vår support begrenser seg dessverre til norske regler og forpliktelser overfor norske myndigheter. Vi kan derfor kun gi generell veiledning og henvise til norske og (i dette tilfellet) danske myndigheter for mer informasjon. Men jeg er helt sikker på at vi har kunder som har erfaringer de vil dele med deg.

 

Mvh, Karianne

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"