Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Feripenger 12% og trekk for den 5 uken.

av Anonymous

Hei jeg er ny her inne så vet ikke om det er skrevet noe om det tidligere. Jeg har funnet noe men er fremdeles usikker. Vi gikk i 2016 over til 5 uker ferie og 12% feriepenger. Hvordan bokføres dette på juni lønn. Hvilke bilagsarter skal benyttes?

4 SVAR 4

av Stian Alexander Lie
Hei,

Hvis det er Visma lønn, så er det rutiner, registrering, generering av feriepenger.

Den foreslår automatisk riktig, om oppsettet er riktig. (25 dager trekk, 21,67 dager i måneden. 5 dager over 60 år) hvis dere endret i fjor så sjekk at det er 12% på alle (lønnsart år/skattetabellen) og at feriepengelista er riktig.

Hvilke lønnsartnr som er i bruk står evnt på grunndata, firmaopplysninger.

Stian
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Vi bruker Mamut lønn er det samme fremgangsmåte . Fant en løsning under Visma lønn men kjenner ikke bilde igjen? 


Stian Alexander Lie skrev:
Hei,

Hvis det er Visma lønn, så er det rutiner, registrering, generering av feriepenger.

Den foreslår automatisk riktig, om oppsettet er riktig. (25 dager trekk, 21,67 dager i måneden. 5 dager over 60 år) hvis dere endret i fjor så sjekk at det er 12% på alle (lønnsart år/skattetabellen) og at feriepengelista er riktig.

Hvilke lønnsartnr som er i bruk står evnt på grunndata, firmaopplysninger.

Stian

 

av Stian Alexander Lie

Hei, 

 

fremgangsmåten i mamut er jeg ikke sikker på. MEn det normale er 25 eller 3,33 dager trekk med månedslønn/21,67 med a-meldingsnr 9300 og enten utbetaling av full lønn og FP (ved 25 dagers trekk) eller kun feriepenger ved 3,33 dagers trekk. Husk at tilleggslønn, f.eks. overtid eller bonus, har vanlig skatt. 

 

de fleste systemer har en knapp/rutine for å generere feriepenger. trykk F1 i programmet ditt og søk etter feriepenger her så tipper jeg du finner en rutine. Alternativt så vil jeg tro det er ett community for mamut her inne som du kan lese mer om hvordan det gjøres i det systemet. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Mener selvfølgelig lønnsarter 🙂

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"