Mine områder
Hjelp
Christine Stryken
CHAMPION *

Gradert sykmelding

av Christine Stryken

Jeg har en kollega som for tiden er 30% sykmeldt (har vært 50% og går ned til 30% i 14 dager). Vi har avtale om fleksitid/avspasering, har hun anledning til å opparbeide seg timer når hun er gradert sykmeldt? Jeg mener jeg har hørt at dersom man jobber f.eks. 80% så har man ikke anledning til å tjene seg opp avspasering før man har jobbet det som tilsvarer 100% stilling, er det riktig og er det sånn ved gradert sykmelding også? For ordens skyld, vi har signert avtale om inkluderende arbeidsliv og min kollega har vedtak om fritak for arbeidsgiverperioden på grunn av kronisk sykdom.

 

Håper på snarlig svar og ønsker en fin dag. 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Monica Bremtun-Olaussen -
VISMA

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei

 

Hun kan jobbe mer enn den prosenten hun er sykmeldt, men da må hun oppgi arbeidet tid til NAV på kravskjemaet.

 

Dersom man ser på arbeid og sykmelding samlet, så kan ikke arbeidstid utgjøre mer enn 100 %. Sykepengenes størrelse skal beregnes på grunnlag av reduksjon i arbeidstiden og/eller inntektstap. jf. folketrygdloven §8-13. Dette gjør at hun ikke kan opparbeide seg tid til avspasering så lenge hun er sykmeldt.

 


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"